Články odjinud

Západoevropské státy šikanou a byrokracií připravují české dopravce o zakázky. Loni přepravili o třetinu méně zboží

Západoevropské státy šikanou a byrokracií připravují české dopravce o zakázky. Loni přepravili o třetinu méně zboží

Tuzemským kamionovým dopravcům ubývají mezinárodní zakázky. Zatímco v roce 2015 převezli v rámci mezinárodní dopravy téměř 64 milionů tun zboží, loni to bylo o skoro 36 procent méně. Propad pokračuje i letos. Vyplývá to ze statistik ministerstva dopravy.

Faktorů, které oslabují tuzemské dopravce na mezinárodním trhu, je podle sdružení Česmad Bohemia několik. Ty hlavní spočívají zejména v nedostatku řidičů a také v politice některých západoevropských zemí.

Podle tuzemských dopravců využívají státy jako Německo, Francie a Belgie nejasné situace kolem postavení šoférů kamionů v rámci politiky EU o vysílání pracovníků do zahraničí a pokouší se zahraniční dopravce vytlačit ze svých trhů. "Děje se tak přes různé minimální mzdy, zákazy spaní v kabinách, vysoké pokuty a podobně," uvedl generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř. Česko proto usiluje o vyjmutí řidičů z unijních pravidel pro vysílání pracovníků.

Nedostatek profesionálních šoférů trápí dopravce dlouhodobě, podle statistik sdružení jich na trhu chybí asi 15.000. V mezinárodní dopravě je situace citelnější o to, že řidiči preferují kratší cesty bez nutnosti zůstávat dlouho mimo domov. Nové řidiče se přitom podle sdružení nedaří lákat ani při zvyšování mezd.

Situace ovšem dopravcům komplikuje i situace trhu na východě Evropy, kde o část zakázek tuzemští dopravci přišli kvůli sankcím uvaleným Evropskou unií na Rusko, a také kvůli nejisté situaci na Ukrajině.

Tuzemské dopravce tak stále více táhne vnitrozemská přeprava, která v posledních letech naopak stoupá. Loňské vnitrozemská přeprava se meziročně zvýšila o více než 35 milionů tun na celkových 418 milionů tun. Díky tomu se zvyšuje i celková přeprava.

Obecná pravidla pro vysílání pracovníků v EU platí od roku 1996 a byla ušita na míru stavebnictví. V rámci pravidel by měl platit například princip stejného platu za stejnou práci na stejném místě. Dopravci by tak museli šoférům dorovnávat mzdu na úroveň hostitelských států, proti čemuž část zemí EU protestuje. Evropská komise proto loni přišla s návrhem na úpravu v rámci silničního balíčku, v němž se snaží najít pro nákladní dopravu kompromis.

Výpadek zahraničních zakázek však kvůli nejisté situaci ohledně vyjednávání silničního balíčku bude nejspíš pokračovat, což potvrdily statistiky prvního pololetí letošního roku. České kamiony v rámci mezistátní dopravy převezly 18,7 milionu tun, meziročně skoro o 17 procent méně. Celková přeprava se meziročně o čtyři procenta zvýšila na téměř 211 milionů tun zboží.

 

Kdo je Andrej Babiš mladší? Bývalý pilot, který se přes únos na Krym dostal až do Švýcarska

Kolem osoby Andreje Babiše juniora a jeho údajného únosu na Krym se zatím objevuje více otázek než odpovědí. Informací o synovi českého premiéra a šéfa hnutí ANO ve veřejném prostoru příliš není. Projděte si alespoň základní údaje o jeho životě.

Podle reportáže novinářů ze Seznam Zpráv, kteří s Babišem mladším osobně mluvili, žije dnes politikův syn ve Švýcarsku a drží místní občanství. Před několika měsíci se ocitl podle svých slov nedobrovolně na Krymu, kam ho měl odvést spolupracovník premiéra Babiše Petr Protopopov. Podle Babiše mladšího chtěl premiér, aby jeho syn po zahájení trestního stíhání v kauze Čapí hnízdo zmizel.

Link

Dita Protopopová a její posudek

Šéf hnutí ANO tvrdí, že je jeho syn „psychicky nemocný, bere léky, musí být pod dohledem a žije s matkou ve Švýcarsku“. Na záběrech Seznam Zpráv je opravdu vidět i někdejší Babišova manželka.

Situace ohledně psychického stavu Babiše mladšího ale není úplně jasná. „Posudek“ před časem sepsala lékařka Dita Prototopopová, která za hnutí ANO kandidovala v Praze 8.

5350772:article:true:true:true

Bývalý pilot, který náhle psychicky onemocněl

Podle iRozhlas.cz policisté hodnotí „výmluvu“ Babiše mladšího na zdravotní stav jako účelovou a obstrukční. Odkazují se přitom na to, že ještě nedávno vykonával profesi pilota civilního dopravního letadla Boeing 737. Podle iRozhlas.cz si policisté tento fakt ověřili u Úřadu civilního letectví.

Babiš mladší létal pro společnost Travel Service, z níž měl být podle zpráv médií – například týdeníku Aha! - vyhozen.

Z médií lze ještě vyčíst, že si Babiš junior před několika lety pořídil dům na kraji Prahy za necelých třináct milionů korun. Konkrétně šlo o vilu v pražských Ďáblicích.Link

Nemocná má být údajně i sestra Adriana Bobeková

Prvorozený syn šéfa hnutí ANO se narodil v roce 1983 politikově první manželce Beatě, rozené Adamovičové. Pár má společně ještě dceru Adrianu. Se svou současnou manželkou Monikou má premiér další dvě děti: dceru Vivien a syna Frederika.

Babiš junior i jeho starší sestra figurují ve vyšetřování kauzy Čapí hnízdo. Andrej Babiš v pondělí zopakoval, že psychickými problémy trpí i jeho dcera Adriana Bobeková, konkrétně má jít v jejím případě o bipolární poruchu.

Andrej Babiš mladší: Můj otec chtěl, abych zmizel. Kvůli Čapímu hnízdu mě drželi na Krymu>>>

ONLINE Syn i dcera jsou nemocní, brání se Babiš. Kvůli Čapímu hnízdu chtějí jeho demisi. Sledujte zde>>>

37867