Západoevropské státy šikanou a byrokracií připravují české dopravce o zakázky. Loni přepravili o třetinu méně zboží | info.cz

Články odjinud

Západoevropské státy šikanou a byrokracií připravují české dopravce o zakázky. Loni přepravili o třetinu méně zboží

Tuzemským kamionovým dopravcům ubývají mezinárodní zakázky. Zatímco v roce 2015 převezli v rámci mezinárodní dopravy téměř 64 milionů tun zboží, loni to bylo o skoro 36 procent méně. Propad pokračuje i letos. Vyplývá to ze statistik ministerstva dopravy.

Faktorů, které oslabují tuzemské dopravce na mezinárodním trhu, je podle sdružení Česmad Bohemia několik. Ty hlavní spočívají zejména v nedostatku řidičů a také v politice některých západoevropských zemí.

Podle tuzemských dopravců využívají státy jako Německo, Francie a Belgie nejasné situace kolem postavení šoférů kamionů v rámci politiky EU o vysílání pracovníků do zahraničí a pokouší se zahraniční dopravce vytlačit ze svých trhů. "Děje se tak přes různé minimální mzdy, zákazy spaní v kabinách, vysoké pokuty a podobně," uvedl generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř. Česko proto usiluje o vyjmutí řidičů z unijních pravidel pro vysílání pracovníků.

Nedostatek profesionálních šoférů trápí dopravce dlouhodobě, podle statistik sdružení jich na trhu chybí asi 15.000. V mezinárodní dopravě je situace citelnější o to, že řidiči preferují kratší cesty bez nutnosti zůstávat dlouho mimo domov. Nové řidiče se přitom podle sdružení nedaří lákat ani při zvyšování mezd.

Situace ovšem dopravcům komplikuje i situace trhu na východě Evropy, kde o část zakázek tuzemští dopravci přišli kvůli sankcím uvaleným Evropskou unií na Rusko, a také kvůli nejisté situaci na Ukrajině.

Tuzemské dopravce tak stále více táhne vnitrozemská přeprava, která v posledních letech naopak stoupá. Loňské vnitrozemská přeprava se meziročně zvýšila o více než 35 milionů tun na celkových 418 milionů tun. Díky tomu se zvyšuje i celková přeprava.

Obecná pravidla pro vysílání pracovníků v EU platí od roku 1996 a byla ušita na míru stavebnictví. V rámci pravidel by měl platit například princip stejného platu za stejnou práci na stejném místě. Dopravci by tak museli šoférům dorovnávat mzdu na úroveň hostitelských států, proti čemuž část zemí EU protestuje. Evropská komise proto loni přišla s návrhem na úpravu v rámci silničního balíčku, v němž se snaží najít pro nákladní dopravu kompromis.

Výpadek zahraničních zakázek však kvůli nejisté situaci ohledně vyjednávání silničního balíčku bude nejspíš pokračovat, což potvrdily statistiky prvního pololetí letošního roku. České kamiony v rámci mezistátní dopravy převezly 18,7 milionu tun, meziročně skoro o 17 procent méně. Celková přeprava se meziročně o čtyři procenta zvýšila na téměř 211 milionů tun zboží.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Volby do Evropského parlamentu 2019

Volby do Evropského parlamentu se uskuteční 24. a 25. května 2019. Češi budou vybírat celkem 21 nových poslanců. Volí se poměrným systémem, to znamená, že strana musí získat minimálně 5 % hlasů, aby měla nárok na křeslo v parlamentu. I těchto voleb je možné se zúčastnit mimo místo trvalého bydliště na voličský průkaz, nelze ovšem odvolit v zahraničí.

Jak volit Kandidáti Seznam europoslanců Průzkumy Voličský průkaz Jak se stát členem volební komise Jak vypadá europarlament Historie voleb do EP

Články odjinud