Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nový vítr v nákladní silniční dopravě. Automobilky testují kamion poháněný jako tramvaj

Nový vítr v nákladní silniční dopravě. Automobilky testují kamion poháněný jako tramvaj

Každý ví, co si představit pod pojmem trolejbus. Výrobci nákladních vozidel se rozhodli přenést stejný typ pohonu, jaký je známý právě od trolejových autobusů či tramvají, do kamionové dopravy. Půjde o zlom v nákladní silniční dopravě?

Neustálá poptávka po ekologičtějších způsobech dopravy nutí výrobce vymýšlet stále nové možnosti, jak takových cílů dosáhnout. Významný světový výrobce nákladních vozidel, švédská automobilka Scania, vyvinula kamion, který je díky sběrači pro trolejové vedení umístěnému na kabině řidiče, poháněný stejným způsobem jako tramvaj.

Nový typ automobilu od loňského roku úspěšně testují v běžném provozu na úsecích dálnic v německých spolkových zemích Hesensko a Šlesvicko-Holštýnsko a ve Švédsku v okolí města Gävle. Ve všech lokalitách je k dispozici šestikilometrový úsek dálnice, kde je nad pravým krajním jízdním pruhem k dispozici trolejové vedení, ke kterému se kamiony připojují.

Scania dodala testovaným vozům karoserii a motorové součásti. Automobily mají motor dvojí, kromě elektromotoru a nabíjecími články také záložní dieselový pohon. Sběrače pro trolejové vedení a senzoriku dodala firma Siemens, která se zabývá také výrobou kolejových vozidel.

Právě nabíjecí bateriové články mají do budoucna umožnit trolejovým kamionům provoz i na trasách bez potřebné elektrifikace. V současnosti se vozidla nabijí při jednom kilometru jízdy se sběračem na tři kilometry provozu bez elektrické energie, vývojáři ale tvrdí, že mají akučlánky potenciál až pro více než čtyřnásobek současného stavu.

Německý deník Zeit uvádí, že náklady na elektrifikaci dálnic by v delším časovém horizontu byly zanedbatelné. Němci počítají s tím, že by se trolejové vedení nebudovalo po celé délce dálničních tras v zemi, které měří dohromady 13 000 kilometrů. Počítají totiž s výdrží baterií, které se budou průběžně nabíjet.

Elektrifikace by tak podle propočtů byla potřebná jen na tisíc kilometrů nebo v případě zlepšení akumulátorů dokonce jen na čtyřech stech kilometrech dálnic. Náklady na jeden kilometr činí milion eur, což je z německého pohledu v rozpočtu na infrastrukturu, který je do roku 2030 celkem 260 miliard eur, pouhou kapkou v moři.

V okamžiku, kdy řidič najede na elektrifikovaný úsek dálnice, jej na to upozorní kontrolka na palubní desce a on dá pokyn pro zvednutí sběrače. Při předjíždění není potřeba myslet na nic, sběrač sjede dolů automaticky a po skončení manévru se zase zvedne.

Pokusný provoz trolejových kamionů poběží v Německu ještě asi následující tři roky. Ve světě je už přitom o taková vozidla velký předběžný zájem. Na to zareagovalo také německé a švédské ministerstvo dopravy, která spolu podepsala dohodu o elektrifikaci dálniční trasy spojující oba státy.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744