Snaží se mimozemská civilizace kontaktovat Zemi? Vědci potvrdili, že tajemné signály pochází z vesmíru

Vědcům se podle severu The Independent po 10 letech podařilo vypátrat původ nejzáhadnějších signálů, které dosud zachytili z vesmíru. Takzvané krátké rádiové záblesky (anglicky Fast Radio Burst) poprvé zaregistrovali v roce 2007 a od té doby je zaznamenali jen 18 krát. Nikdo netušil, odkud pocházejí, nebo co je může způsobovat či vysílat.

Jako o zdrji záhadného signálu se spekulovalo o velké hvězdě, černých dírách, nebo dokonce i o mimozemšťanech. Krátké rádiové záblesky jsou velmi silné rádiové vlny, které netrvají déle než jednu milisekundu, informoval list Independent

První záblesk objevila radioteleskopická Observatoř Parkes. Od té doby byl slyšet ještě 17krát, ale jen jednou opakovaně. Opakovaný záblesk studovali vědci 6 měsíců a určili jeho přesnou polohu na obloze. Podle všeho jde o trpasličí galaxii vzdálenou více než 3 miliardy světelných let.

Záhadu ještě prohlubuje skutečnost, že záblesk doprovázelo ještě jiné, slabšía vytrvalejší rádiové vysílání. "Myslíme si, že záblesky i nepřetržité vysílání mají původ ve stejném objektu, anebo spolu nějak fyzicky souvisí," podotkl nizozemský vědec Benito Marcote. Vědci zatím nevědí, co přesně záblesky způsobuje. Domnívají se, že by to mohla být superhustá neutronová hvězda magnetar, anebo materiál rotující na okrajích obrovské černé díry.

Podle Shamiho Chatterheeho z Cornellovy univerzity je objev galaxie, ze které tajemné záblesky pochází, velkým krokem dopředu. Vědce ale čeká ještě dlouhá cesta k úplnému pochopení tajemných signálů.

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz.

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>