Čeští archeologové objevili nového dinosaura, jeho ostatky byly v lomu na Plzeňsku | info.cz

Články odjinud

Dinosauří stehenní kost, která byla před 14 lety nalezena na Kutnohorsku, patřila dosud neznámému živočišnému druhu. Dostal jméno Burianosaurus augustai a byl jedním ze skupiny ornitopodů, tedy býložravých dinosaurů, kteří mají nohy podobné ptačím. Výsledky svého zjištění zveřejnil tým vědců pod vedením paleontologa Daniela Madzia v odborném časopise Journal of Systematic Palaentology. ČTK to dnes řekl Martin Mazuch z Ústavu geologie a paleontologie Univerzity Karlovy, který se na výzkumu kosti podílel.

Kost nalezl 18. listopadu 2003 v lomu poblíž Mezholez lékař Michal Moučka. Podle zjištění odborníků dinosaurus žil před 90 až 80 miliony let, tedy v období svrchní křídy. Byl ostrovním druhem, který žil izolovaně. Jižní Čechy a část Německa totiž tvořily v křídě jeden ostrov, uvedl Mazuch.

„Je to jediný druh Burianosauruse augusta. Nikde jinde se pozůstatek stejného dinosaura nenašel, jen podobného,“ řekl Mazuch a doplnil, že jméno dinosaurus dostal na počest malíře Zdeňka Buriana a paleontologa Josefa Augusty, podle jehož instrukcí Burian kreslil pravěký svět.

Mazuch také připomněl, že Madzia před časem zkoumal zub z jedné tuzemské sbírky, kde byl uložen jako pravděpodobný zub jurského krokodýla. Podle jeho zjištění však patřil zřejmě dinosaurovi ze skupiny teropodů.

Přejít na homepageVíce z kategorie

Hra o trůny (Game of Thrones)

Redakce INFO.CZ pro své čtenáře připravila tematický speciál k poslední řadě seriálu Hra o trůny (Game of Thrones). Zájemci si budou moci před osmou sérií postupně připomenout postavy i dosavadní odvysílané epizody a dozví se o všech nových trailerech a spoilerech, které vyjdou najevo. Premiéra osmé řady se uskuteční 14. dubna 2019 (v Česku 15. dubna ve 3 hodiny ráno).

O seriálu Postavy Rody Shrnutí epizod Herci Knihy Mapa Titulky Trailer Stolní hry Jak to dopadne? Fotografie z 8. série Cestujte po stopách Hry o trůny