Elektrická budoucnost čeká i letectví. Americká aerolinka si objednala stovku hybridních letadel | info.cz

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Elektrická budoucnost čeká i letectví. Americká aerolinka si objednala stovku hybridních letadel

Elektrická budoucnost čeká i letectví. Americká aerolinka si objednala stovku hybridních letadel

Zásoby fosilních paliv nejsou nekonečné. Lidstvo se tak postupně musí poohlížet o nových způsobech, jak i v budoucnu svět udržet v chodu. Kromě automobilového průmyslu, kde už se stále hlasitěji začínají prosazovat alternativní pohony, se v horizontu následujících desítek let musí od základnu proměnit také letecký průmysl. Revoluce v oblasti létání, které je bytostně závislé na kerosinu, ovšem není tak daleko, jak se na první pohled může zdát.  

Například společnost JetSuite, která provozuje privátní lety na objednávku, si od leteckého výrobce Zunum Aero objednala hned stovku hybridních letadel. Dodávka nové letky strojů s alternativním pohonem by mohla začít v roce 2022 a kromě snížení emisí o 80 až 100 procent slibuje také dramatické snížení hluku. Za společností Zunum Aero stojí investiční fond aerolinky Jet Blue a věhlasný výrobce letadel Boeing, který podobné projekty podporuje prostřednictvím své divize Boeing Horizont X.

Letadla v barvách společnosti JetSuite budou sloužit jako soukromé tryskáče. Část z nich ale bude vyhrazena i pro regionální linkové lety, které bude firma provozovat pro značkou JetSuiteX 

Letadla, která má nyní společnost JetSuite objednaná, disponují hybridním pohonem. Hnací ústroji tak stále tvoří i spalovací motor. Zunum Aero ovšem v dohledné době plánuje také představení plně elektrického letounu. Právě krátké regionální lety se pro letadla s alternativním pohonem jeví jako ideální. Malá elektrická letadla se totiž vyhnout přestupním uzlům a mohou dvě destinace spojit přímo, což může vést k dramatického snížení nákladů.

Startup Zunum Aero ale není zdaleka jednou firmou, která se zabývá vývojem letadel na elektřinu. Ve spolupráci s Německým koncernem Siemens na elektrické budoucnosti pracuje například také evropský Airbus, jehož koncept E-Fan zvládl v roce 2015 přeletět kanál La Manche. Vedle toho pracuje francouzsko-německý Airbus také na elektrickém letadle s názvem Citybus. Mělo by jít o kvadrokoptéru, která kromě letu zvládne také jízdu po silnici. Masivnímu nasazení technologií, které se stále výrazněji prosazují v automobilismu, zatím v případě létajících strojů brání značná váha baterií. Výrobci letadel tak zatím mohou vyvíjet jen relativně malá letadla s elektrickým pohonem.

Na obzoru může být také vůbec první elektroletadlo schopné transportovat větší počet pasažé. V roce 2017 se totiž americký startup Wright Electric spojil s britskou nízkonákladovou aerolinkou Easy Jet s cílem vyvinout plně elektrické letadlo dopravní letadlo. Vzhledem k tomu, že elektrická letadla alespoň prozatím nenabídnout příliš velký dolet, jeví se jako vhodné pro kratší tratě, které provozují zejména nízkonákladové aerolinky. Elektřina by těmto společnostem navíc srazila náklady a tím i ceny letenek. Akumulátory je navíc možné po příletu během chvíle vyměnit, díky čemuž může letadlo uskutečnit větší množství obratů.

Snaha o nalezení alternativy k leteckému palivu je přitom na místě. Například Boeing 747 za letu spotřebovává asi 4 litry paliva za sekundu. Během desetihodinového lety tak z nádrží Jumbo jetu zmizí 130 tisíc litrů kerosinu, což odpovídá spotřebě 12 litrů paliva na jeden kilometr letu.

 

Volby 2018

Senátní volby 2018

Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Komunální volby 2018

Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Čekají nás teploty nad 40 stupňů, oteplování nejde zastavit, varuje klimatolog z Matfyzu

Vlna veder, která zasáhla v posledních dnech Českou republiku, je důkazem, že klimatická změna dorazila i k nám. Peter Huszár z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy tvrdí, že oteplování lze zastavit jen drastickým snížením emisí. I kdyby se to ale podařilo, nepůjde to hned. Huszár zároveň předpovídá, že pokud nastavený trend bude pokračovat, budeme se stále častěji setkávat s extrémními projevy počasí, a teploty nad 40 stupňů už ani v Česku nebudou výjimkou. Jak nebezpečné je sucho? Proč je ve střední Evropě aktuálně takové vedro? A proč mají lidé dojem, že přicházíme o jaro a podzim? Podívejte se na rozhovor.