Články odjinud

Elektrická budoucnost čeká i letectví. Americká aerolinka si objednala stovku hybridních letadel

Elektrická budoucnost čeká i letectví. Americká aerolinka si objednala stovku hybridních letadel

Zásoby fosilních paliv nejsou nekonečné. Lidstvo se tak postupně musí poohlížet o nových způsobech, jak i v budoucnu svět udržet v chodu. Kromě automobilového průmyslu, kde už se stále hlasitěji začínají prosazovat alternativní pohony, se v horizontu následujících desítek let musí od základnu proměnit také letecký průmysl. Revoluce v oblasti létání, které je bytostně závislé na kerosinu, ovšem není tak daleko, jak se na první pohled může zdát.  

Například společnost JetSuite, která provozuje privátní lety na objednávku, si od leteckého výrobce Zunum Aero objednala hned stovku hybridních letadel. Dodávka nové letky strojů s alternativním pohonem by mohla začít v roce 2022 a kromě snížení emisí o 80 až 100 procent slibuje také dramatické snížení hluku. Za společností Zunum Aero stojí investiční fond aerolinky Jet Blue a věhlasný výrobce letadel Boeing, který podobné projekty podporuje prostřednictvím své divize Boeing Horizont X.

Letadla v barvách společnosti JetSuite budou sloužit jako soukromé tryskáče. Část z nich ale bude vyhrazena i pro regionální linkové lety, které bude firma provozovat pro značkou JetSuiteX 

Letadla, která má nyní společnost JetSuite objednaná, disponují hybridním pohonem. Hnací ústroji tak stále tvoří i spalovací motor. Zunum Aero ovšem v dohledné době plánuje také představení plně elektrického letounu. Právě krátké regionální lety se pro letadla s alternativním pohonem jeví jako ideální. Malá elektrická letadla se totiž vyhnout přestupním uzlům a mohou dvě destinace spojit přímo, což může vést k dramatického snížení nákladů.

Startup Zunum Aero ale není zdaleka jednou firmou, která se zabývá vývojem letadel na elektřinu. Ve spolupráci s Německým koncernem Siemens na elektrické budoucnosti pracuje například také evropský Airbus, jehož koncept E-Fan zvládl v roce 2015 přeletět kanál La Manche. Vedle toho pracuje francouzsko-německý Airbus také na elektrickém letadle s názvem Citybus. Mělo by jít o kvadrokoptéru, která kromě letu zvládne také jízdu po silnici. Masivnímu nasazení technologií, které se stále výrazněji prosazují v automobilismu, zatím v případě létajících strojů brání značná váha baterií. Výrobci letadel tak zatím mohou vyvíjet jen relativně malá letadla s elektrickým pohonem.

Na obzoru může být také vůbec první elektroletadlo schopné transportovat větší počet pasažé. V roce 2017 se totiž americký startup Wright Electric spojil s britskou nízkonákladovou aerolinkou Easy Jet s cílem vyvinout plně elektrické letadlo dopravní letadlo. Vzhledem k tomu, že elektrická letadla alespoň prozatím nenabídnout příliš velký dolet, jeví se jako vhodné pro kratší tratě, které provozují zejména nízkonákladové aerolinky. Elektřina by těmto společnostem navíc srazila náklady a tím i ceny letenek. Akumulátory je navíc možné po příletu během chvíle vyměnit, díky čemuž může letadlo uskutečnit větší množství obratů.

Snaha o nalezení alternativy k leteckému palivu je přitom na místě. Například Boeing 747 za letu spotřebovává asi 4 litry paliva za sekundu. Během desetihodinového lety tak z nádrží Jumbo jetu zmizí 130 tisíc litrů kerosinu, což odpovídá spotřebě 12 litrů paliva na jeden kilometr letu.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Hra o trůny (Game of Thrones)

Redakce INFO.CZ pro své čtenáře připravila tematický speciál k poslední řadě seriálu Hra o trůny (Game of Thrones). Zájemci si budou moci před osmou sérií postupně připomenout postavy i dosavadní odvysílané epizody a dozví se o všech nových trailerech a spoilerech, které vyjdou najevo. Premiéra osmé řady se uskuteční 14. dubna 2019 (v Česku 15. dubna brzo ráno).

O seriálu Postavy Rody Shrnutí epizod Herci Knihy Mapa Titulky Trailer Stolní hry Jak to dopadne? Fotografie z 8. série Cestujte po stopách Hry o trůny

Články odjinud