Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Enterprise se loučí, přivítejte Enterprise. Ikonická loď dosloužila, co ji nahradí?

Enterprise se loučí, přivítejte Enterprise. Ikonická loď dosloužila, co ji nahradí?

Ikonická Enterprise, první letadlová loď světa s jaderným pohonem, byla po 56 letech vyřazena ze služby. Americké námořnictvo už ohlásilo, že tradiční jméno dostane nové plavidlo stejné kategorie. Bude už devátou lodí, která je v US Navy ponese.

Ta fotografie před více než půl stoletím obletěla celý svět. Obrovská letadlová loď s tehdy futuristickými liniemi majestátně pluje modrým oceánem. Na 331 metrů dlouhé a skoro 76 metrů široké palubě stojí stovky námořníků vyrovnaných do proslulé rovnice E = mc². Jaderná energie ovládla moře a letadlová loď Enterprise byla nejviditelnějším symbolem tohoto pokroku.

Ačkoliv Spojené státy i další námořní mocnosti zařadily do služby další letadlové lodě, v jejichž podpalubí bušilo neunavitelné atomové srdce, Enterprise zůstala výjimečnou. Nebyla ale první lodí, která nesla toto jméno. Enterprise se v análech amerického válečného námořnictva objevuje už 240 let. Toto jméno měly některé z nejvýznamnějších lodí plavících se pod vlajkou s hvězdami a pruhy, mezi nimi i ta asi vůbec nejslavnější, letadlová loď z druhé světové války.

Enterprise 1 (1775 – 1777)

Původně britskou šalupu jménem George ukořistil pro mladou Ameriku pověstný plukovník Benedict Arnold. Přejmenoval ji na Enterprise a využíval ji zejména k zásobování pozemních jednotek. Kariéra první Enterprise byla bouřlivá a krátká. Roku 1777 ji vlastní posádka zapálila, aby zabránila jejímu ovládnutí britským námořnictvem. Sám Arnold zběhl k Britům a pro Američany je jeho jméno dodnes synonymem zrádce.

Enterprise 2 (1776 – 1777)

O tomto škuneru s pouhými osmy děly existuje jen málo záznamů. Jisté je, že ho pro válečnou službu zrekvíroval kapitán Joseph Campbell. Plavil se ve vodách Chesapeackého zálivu, doprovázel konvoje a prováděl výzvědnou službu.

Enterprise 3 (1799 – 1823)

Podle americké terminologie šalupa, oplachtěním goeleta. Pod velením slavného kapitána Decatura pronásledovala piráty, ve válce proti Velké Británii svedla krvavý boj s britskou fregatou Boxer, při kterém padli velitelé obou lodí. Jejím posledním úkolem bylo stíhání otrokářských plavidel. Při něm ztroskotala u břehů ostrova Curacao.

Enterprise 4 (1831 – 1844)

Tento škuner byl jednou z prvních lodí amerického námořnictva, které k pohonu používaly kromě plachet také žhavou novinku – parní stroj. Čtvrtá Enterprise strávila svou službu především ochranou rozvíjejícího se amerického námořního obchodu ve všech koutech světa.

Enterprise 5 (1877 – 1909)

Pro americké námořnictvo tato loď poháněná opět větrem i párou odvedla málo viditelnou, ale neocenitelnou službu. Víc než dvacet let totiž sloužila jako školní loď, na jejíž palubě se připravovali námořní kadeti.

Enterprise 6 (1916 – 1919)

Šestou lodí, které v americkém válečném námořnictvu nosila jméno Enterprise, byl malý člun vybavený kulometem. Jeho úkolem bylo udržování pořádku ve válečných přístavech na východním pobřeží Spojených států. Roku 1919 ho získala pobřežní hlídka, v jejíchž službách Enterprise dělala pořádek mezi rybáři.

autor: Info.cz

Enterprise 7 (1938 – 1947)

Letadlová loď třídy Yorktown byla během druhé světové války vlastně všude, kde se něco dělo. Její jméno se objevuje v záznamech o všech klíčových bitvách mezi americkým a japonským námořnictvem. Doolittleův nálet na Tokio, Midway, Santa Cruz, Východní Šalomouny, Filipínské moře, Leyte... Enterprise, neboli „Velké E“ se stala nejvyznamenávanější lodí v dějinách amerického námořnictva. Po neúspěchu veřejné sbírky, která měla financovat zachování slavné lodě pro další generace a její proměnu na muzeum, byla roku 1958 poslána do šrotu.

Enterprise 8 (1961 – 2017)

První letadlová loď světa s atomovým pohonem, dlouhou dobu také vůbec největší válečná loď světa. Během své dlouhé kariéry byla nejméně pětadvacetkrát bojově nasazena. Teď ji čeká smutný osud. Jak uvádí oficiální zpráva námořnictva, nyní bude Enterprise „deaktivována, dekontaminována a recyklována“.

autor: Info.cz

Enterprise 9 (2025 - ?)

Devátou lodí nesoucí jméno Enterprise se stane letadlová loď s atomovým pohonem, třetí jednotka třídy Gerald Ford. Po pěti desetiletích se stane první lodí své kategorie, která neponese jméno prezidenta. Tato tradice se mimochodem stává terčem stále razantnější kritiky. Jak napsal admirál ve výslužbě James Lyons: „Je ostudné pojmenovávat mocné lodě po mužích, jejichž rozpočtové experimenty vedly k tomu, že námořnictvo musí doslova škemrat o peníze na přežití.“ Jeden z průzkumů ukázal, že by Američané byli radši, kdyby se jejich válečné lodě vrátily ke starým a slavným jménům, která nevyvolávají v lepším případě pochybnosti, v horším posměšky.

autor: Info.cz

Osobnosti spjaté s ikonou Enterprise:

  • Benedict Arnold – Velitel Enterprise 1, původně vzbouřenecký generál, poté přeběhlík k Britům.
  • Stephen Decatur – Jeden z nejslavnějších amerických námořních velitelů stál na kapitánském můstku Enterprise 3.
  • Thomas Smith – Stal se prvním obyčejným námořníkem, který získal Medaili cti. Dostal ji za hrdinství prokázané na palubě Enterprise 4.
  • William Halsey a Raymond Spruance – Dva z nejvýznamnějších amerických admirálů druhé světové války si Enterprise 7 zvolili za vlajkovou loď.
  • Vincent dePoix – První velitel atomové Enterprise 7 jako pilot sloužil už na druhoválečné Enterprise. V sedmdesátých letech byl šéfem americké tajné služby DIA. Jeho jméno je spojováno třeba se svržením chilského krajně levicového prezidenta Allendeho.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744