Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Filmové studio Marvel: Továrna na sny a na peníze

Filmové studio Marvel: Továrna na sny a na peníze

Snímek Iron Man před deseti lety odstartoval filmový vesmír Marvel Cinematic Universe (MCU), který v kinech zatím vydělal více než 14 miliard dolarů. Krachující komiksové studio Marvel v roce 2008 vsadilo všechno na jednu kartu a ta sázka vyšla. Od té doby bylo pod jeho hlavičkou natočeno dalších 17 filmů, které dělají radost filmovým fanouškům, kritikům i producentům a jejich desetileté výročí si určitě zaslouží rekapitulaci.

Hollywoodská studia kdysi vlastnila filmové ateliéry, práva na promítání filmů a dokonce i samotné řetězce kin. Filmoví distributoři tehdy měli obrovskou moc, herci dostávali smlouvy hned na několik filmů a Hollywood zažíval svou zlatou éru. Marvel v začátcích své filmové éry postupoval dost podobně. Vybíral si herce, kteří nebyli příliš známí, za role jim nabídlo poměrně málo peněz a ještě s nimi podepsal smlouvu na několik filmů dopředu.

Zlom přišel v roce 2009, kdy Marvel koupilo „všemocné“ studio Walt Disney Pictures, které se výše zmíněné „zlaté éře Hollywoodu“ přibližuje ze všech současných producentů snad nejvíce. Pod jeho křídla totiž patří několik dalších velkých hráčů, jejichž akvizicí si Disney vytvořil skoro až monopolní postavení. Kromě tvůrce animovaných filmů Pixar mu od roku 2011 patří i Lucasfilm a s ním práva na všechny Star Wars filmy. Loni navíc došlo k asi největšímu filmovému obchodu v dějinách, když potomci Walta Disneyho koupili studio 20th Century Fox.

Ale zpět k Marvelu, který v roce 2008 ještě netušil, jak skvělým strojem na peníze se v budoucnu stane. Jeho kreativní ředitel Kevin Feige ale už tehdy věděl, že nechce natočit jen jeden nebo dva filmy. Jeho ambicí bylo vytvoření filmového univerza, které plánoval rozdělit do několika fází. Ty měly kromě samostatných superhrdinských originů (film o původu hrdinů - pozn. red.) nabídnout i závěrečné filmy, kde se hrdinové sejdou a budou bojovat proti silnějším protivníkům. Zjednodušeně je to vlastně princip televizního seriálu - jednotlivé epizody a postavy jsou propojené a žijí ve stejném světe.

Fáze I

V době příprav snímku Iron Man se dalo těžko předvídat, jak si snímek povede. Jeho režisér Jon Favreau byl sice poměrně známým hercem, ale za kamerou příliš zkušeností neměl, protože v době natáčení filmu měl za sebou pouze práci na komedii Vánoční skřítek s Willem Ferrelem. Na druhé straně kamery stál Robert Downey Jr., „zlé dítě Hollywoodu“, jehož slibně rozjetou kariéru málem ukončila nespolehlivost spojená s drogovou závislostí. Nakonec se dílo podařilo. Iron Man vydělal jen o prvním víkendu téměř 100 milionů dolarů a stal se jedním z nejúspěšnějších filmů roku 2008, který chválili kritici i diváci.

Opravdu to ale bylo tak růžové? Vlastně jak pro koho. Je méně známým faktem, že Robert Downey Jr., hlavní hvězda filmu, za něj tehdy utržil „pouze“ 500 tisíc dolarů, což bylo o polovinu méně, než si vydělal vedlejší herec Terrence Howard. Problém pro samotné studio přišel ve chvíli, kdy její hlavní hvězdě smlouva skončila. Představitel Iron Mana se díky Marvelu stal hvězdou první velikosti a pokud ho studio chtělo udržet, muselo splnit jeho podmínky. Kolegiální Downey chtěl kromě podílu z tržeb i vyšší plat pro herecké partnery a studio mu samozřejmě nakonec muselo vyhovět.

Zde ještě malá odbočka. Ve skutečnosti nebyl prvním filmem z MCU Iron Man, ale Neuvěřitelný Hulk, který se moc nepovedl a propadl u kritiků i diváků, což ukazují tržby okolo 130 milionů dolarů. Na webu ČSFD shrnul Neuvěřitelného Hulka uživatel Superhero, který mu změnil jméno na „Neuvěřitelně tupý Hulk!” a dodává: „Nechápu, jak tohle mohli vůbec pustit do kin! První hodinu tam Norton je ubrečenej žebrák. Pak se změní na Hulka a neuvěřitelně debilně se tam honí s hummerama někde na louce.” O této kapitole studio raději mlčí.

Pokračování Iron Mana přišlo do kin přesně dva roky po prvním dílu. Druhý Železný muž sice nesklidil takový úspěch u kritiků, ale divákům se líbil a tržby byly ještě o něco vyšší než u prvního filmu. Marvel se mohl vrhnout na další hrdiny, a protože Iron Man vydělal dost peněz, šli další rok do kin hned dva.

Jako první přišel na řadu Thor. Z režijní stoličky na něj dohlížel Kenneth Branagh, který je známý hlavně jako představitel Zlatoslava Lockharta z Harryho Pottera, a svůj úkol zvládl překvapivě dobře. Specialista na shakespearovské adaptace Branagh natočil Thora jako drama jedné královské rodiny a byl z toho hit. Povedl se i první díl Kapitána Ameriky, což pro Marvel znamenalo dva úspěšné filmy za jeden rok, ale to nejlepší mělo teprve přijít.

Sen komiksových fanoušků z celého světa se splnil 4. května 2012. Ten den vlétli do kin Avengers. Spojení marvelovských hrdinů v jednom filmu bylo vyvrcholením jedné éry, ale podobně jako u prvního Iron Mana byla na místě určitá dávka skepse. Málokdo si totiž dokázal představit, jak někdo dokáže ukočírovat 8 hrdinů na place jednoho filmu tak, aby měl každý dostatek prostoru. Režisér Joss Whedon to dokázal a natočil snímek, který potěšil skalní příznivce i široké publikum a stal se 5. (v té době třetím) nejúspěšnější filmem historie s tržbami přesahujícími miliardu a 518 milionů dolarů.

Fáze II

Marvel pokračoval v krasojízdě. Přes miliardu se v následujících letech dostaly ještě filmy Iron Man 3 (2013 - 1,2 miliardy) a Avengers: Age of Ultron (2015 - 1,4 miliardy). Mimo ně ale vznikly pod hlavičkou studia ještě další divácké hity - pokračování Thora a druhý Kapitán Amerika. Vlastně každý hrdina vydělal v pokračování ještě víc peněz než v prvních filmech a největším marvelovským pokladem byl samozřejmě Robert Downey, který z kin skoro pokaždé vytěžil miliardu dolarů.

Speciální kategorií druhé fáze pak byli Strážci galaxie, kteří nám mohou posloužit jako důkaz toho, že se Marvel nebojí riskovat. Natočení filmu o partičce superhrdinů dostal na starost režisér James Gunn, který předtím natočil jen pár béčkových filmů (namátkou třeba Slimák nebo Scooby-Doo 2: Nespoutané příšery). A ono to zase vyšlo. Velkou roli v tom hrála výborná reklamní a trailerová kampaň. Mimo ni ale diváky do kin nahnala hlavně skutečnost, že se jednalo o výborný film, který namixoval Indiana Jonese, Hvězdné války a velkou porci humoru.

Fáze III

Ze třetí fáze se povedl především třetí Kapitán Amerika a to jak z finančního (1,1 miliardy), tak i kvalitativního hlediska. Jeho úspěch byl umocněn tím, že v něm kromě Kapitána Ameriky a jeho parťáků figurují i další hrdinové, které známe z Avengers. Kromě nich se tam ale objevil i jeden nováček - Spiderman.

Práva na něj Marvel v minulosti prodal studiu Sony, jemuž se na přelomu tisíciletí povedlo vytvořit dva velmi kvalitní filmy s tímto hrdinou, ale po dalších neúspěšných pokusech si s ním přestalo vědět rady a zde přichází na scénu Kevin Feige z MCU, který už dříve několikrát deklaroval, že by Spidermana rád uvítal zpátky mezi Avengers. Nakonec vznikla dohoda, podle níž si studia určitým způsobem rozdělí financování a tržby filmů, ve kterých se Spiderman objeví. Spolupráce zatím funguje a jejím výsledkem byla Spidermanova sólovka s podtitulem Homecoming.

Za zmínku stojí určitě ještě Black Panther, což je první áčkový komiksový film s afroamerickým hrdinou, který se stal jakousi modlou černošské komunity v USA. Stovky lidí ještě před premiérou sdílely své dojmy a očekávání pod hashtagem #whatblackpanthermeanstome. Dobrodružství prince T'Chally se stalo největším hitem ze všech "sólových" filmů od Marvelu a zatím utržilo přes 1,3 miliardy.

Infinity War

Sám Marvel oslavil své desetileté výročí filmem Avengers: Infinity War, který měl premiéru minulý týden a nutno podotknout, že to byla oslava vskutku velkolepá. Za první promítací víkend snímek vydělal více než 630 milionů, čímž zlomil téměř všechny myslitelné rekordy. Ve Spojených státech měl za první víkend dokonce vyšší tržby než sedmý díl Hvězdných válek, který měl kinosály vyprodané dlouho před premiérou. Infinity War teď čekají ještě premiéry v Rusku a v Číně a dá se předpokládat, že bude v celosvětových tržbách útočit na nejvyšší pozice a zařadí se někam na třetí nebo čtvrté místo. Šéf Marvelu Kevin Feige na svůj Facebook napsal, že o minulém víkendu vyvrcholila jejich desetiletá snaha o budování filmového univerza. „Chci poděkovat všem fanouškům za nejvyšší otevírací víkend všech dob,“ dodává.

Další záměry Kevina Feige jsou stále stejně velkolepé a má vytvořený plán na několik filmů dopředu. Nyní bude zajímavé sledovat, jak si komiksové filmy povedou v dalších letech. Kvalitativní i marketingový vrchol, kterého se není Marvelu podařilo dosáhnout s Infinity War, může být zároveň bodem jeho pádu, protože zájem o filmy se superhrdiny by mohl v následujících letech, až se diváci nasytí, klesat. Nebo prostě budeme na ten drahý marvelovský seriál chodit dál a vydělávat mu další peníze.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1