Mars je neobyvatelný, zklamali dobyvatele vědci. Našli na něm chemikálie, které vraždí organismy

Mars je neobyvatelný, zklamali dobyvatele vědci.  Našli na něm chemikálie, které vraždí organismy

Život na Marsu je zřejmě vzdálenější, než se dosud myslelo. Povrch rudé planety obsahuje „koktejl chemikálií“, který je schopný likvidovat živé organismy. Experimenty to zjistil tým vědců z univerzity ve skotském Edinburghu.

Mars postrádá ozonovou vrstvu, tudíž ho nic nechrání před škodlivým ultrafialovým slunečním zářením. V kombinaci s chemickými látkami nalezenými na povrchu planety to představuje riziko pro živé organismy.

Například bakterie, která se běžně vyskytuje v zemské půdě, na Marsu narazí. UV záření ji zničí. Když se k tomu navíc přidá chloristan hořečnatý, působící jako oxidační činidlo, dojde ke zkáze dvakrát rychleji. Pokud se k chloristanům přidá i oxid železitý a peroxid vodíku, likvidace je rychlejší dokonce jedenáctkrát.

Chloristany na Marsu odhalily kosmické sondy Viking, které NASA na rudou planetu vyslala v 70. letech.  Jejich přítomnost potvrdila v minulé dekádě i sonda Phoenix.

„Naše pozorování ukazují, že vysoce škodlivý,“ napsali vědci v časopise Scientific Reports, kde publikovali výsledky experimentů. „Poskytuje to další důkaz, že povrch Marsu a jeho okolí je neobyvatelné,“ dodali.

Skupinka cizinců v centru Prahy brutálně napadla číšníka. Šli na něj v sedmi, je ve velmi vážném stavu

Pražští kriminalisté hledají skupinu sedmi mužů, zřejmě cizinců, kteří v sobotu večer napadli číšníka na zahrádce restaurace ve Vladislavově ulici. Muž skončil ve velmi vážném stavu na jednotce intenzivní péče a podstoupil operaci hlavy. Za těžké ublížení na zdraví a výtržnictví hrozí pachatelům v případě odsouzení až deset let vězení.

Na webu zveřejnili policisté fotografie všech sedmi podezřelých i video z napadení, které se odehrálo na náměstíčku u obchodního centra Quadrio. Záběry najdete na konci článku.

Číšník se dostal do konfliktu s hledanými poté, co je upozornil, že nemohou na zahrádce konzumovat donesený alkohol. "Skupina sedmi mužů zaútočila na personál restaurace, jednoho číšníka povalili na zem a tam ho začali mlátit pěstmi a kopat do něj. Když poškozený zůstal bezvládně ležet na zemi, tak podezřelí z místa utekli na tramvaj číslo 14 a odjeli směrem na Karlovo náměstí," popsal napadení mluvčí policie.

Kriminalisté na základě dosavadního vyšetřování předpokládají, že podezřelí jsou cizinci, kteří by mohli bydlet v hotelu, penzionu či jiném typu ubytování v Praze nebo okolí. "Proto prosíme především recepční a všechny jiné svědky, jestli muže viděli nebo vědí, kde by se mohli nacházet, ať kontaktují tísňovou linku 158," uvedl mluvčí.

4934827:article:true:true:true