Musk poprvé vyšle do vesmíru nejsilnější raketu dneška, Tesla má obíhat kolem Slunce

1080p720p360p

Nejsilnější raketový nosič současnosti – Falcon Heavy americké soukromé společnosti SpaceX Elona Muska – by měl dnes poprvé odstartovat do vesmíru. Musk opakovaně varoval, že se první let nemusí zdařit, pokud bude ale úspěšný, vynese raketa do kosmu Muskův elektromobil Tesla Roadster s postavou hvězdného muže Starmana.

Falcon Heavy, kterého v parametrech pro hmotnost nákladu překonává jen legendární americký Saturn V, vznikl rozšířením Falconu 9 o dva pomocné vzletové raketové stupně. Falcon 9 je v prvním stupni vybaven devíti motory, Falcon Heavy jich má trojnásobek.

Start nové rakety, která je dalším krokem k pilotovaným vesmírným expedicím, bude mimořádný i díky tomu, že SpaceX se pokusí o řízený návrat všech tří prvních stupňů nosné rakety. Dva z nich mají přistát přímo v areálu vesmírného střediska a třetí na plošině v Atlantickém oceánu.

Starman in Red Roadster

Příspěvek sdílený Elon Musk (@elonmusk),

Pokud bude start plánovaný na 13:30 místního času (19:30 SEČ) úspěšný, bude tesla se Starmanem na sedačce řidiče podobně jako planety obíhat po heliocentrické dráze kolem Slunce.

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.