Články odjinud

Perseidy 2018: Nebeskou podívanou nebude rušit ani Měsíc. Kde a kdy meteorický roj pozorovat?

Srpnová obloha každoročně nabízí úchvatnou podívanou. V noci je viditelný jev zvaný Perseidy neboli Slzy svatého Vavřince. Tentokrát se maximum meteorického roje objeví v noci z 12. na 13. srpna.

Kde pozorovat perseidy

Nejlépe padající „hvězdy” budou vidět tam, kde výhled na noční oblohu neruší umělé zdroje světla a především záře velkých měst. Pokud podívanou nezkazí oblačnost, budou podmínky pro pozorování opravdu ideální. Oblohu totiž nebude rušit ani svit Měsíce, který bude v té době krátce po novu.

Maximum roje, během kterého by mohlo „spadnout“ až 70 meteoritů za hodinu, nastane v noci na 13. srpna mezi půlnocí a čtvrtou hodinou ranní. Úkaz je ale možné pozorovat i mimo tento časový úsek, zpravidla od 17. července do 24. srpna.

Dalekohled nebude ke sledování potřeba. Naopak – Perseidy se pozorují pouhým okem. Komentované pozorování ale nabízejí některé hvězdárny. Speciální program přichystala například hvězdárna v Hradci Králové, planetárium v Ostravě nebo hvězdárna na Žebráku. Akce pro veřejnost se bude konat i v Jizerské oblasti tmavé oblohy.

Kromě toho budou na obloze zářit i další astronomické úkazy. Jako první se objeví velmi jasná planeta Venuše, na jihozápadě pak Jupiter. Ještě před půlnocí se na místech bez světelného smogu objeví dobře viditelná Mléčná dráha a Saturn.

Co jsou Perseidy

Perseidy svůj název získaly od souhvězdí Perseus, od něhož zdánlivě vylétají. Meteoroidy, tedy malé prachové částice, tohoto roje vstupují do atmosféry rychlostí 59 km/s, začínají zářit ve 120 kilometrech nad povrchem Země a po několika desítkách kilometrů pohasínají. Při průletu atmosférou se částečky menší než zrnka písku vypaří.

První zmínky o meteorickém roji pocházejí ze 3. století, kdy si jich lidé všimli krátce po umučení svatého Vavřince. Proto se jim někdy také přezdívá Slzy svatého Vavřince. Tvoří je prach z komety 109P Swift-Tuttle, která se naposledy poblíž Slunce objevila v roce 1992.

Jan Palach: Upálení, čtyři poslední dopisy a dva hroby. Podrobnosti o statečném činu, od kterého uplynulo 50 let, čtěte zde>>>