Vědci stvořili smrtelnou mutaci ptačí chřipky. Může zahubit miliony lidí po celém světě

Smrtícím virem ptačí chřipky se dosud nakazili převážně lidé, kteří přišli do blízkého kontaktu s drůbeží. Vědci se ale obávají, že virus zmutuje, začne se přenášet z člověka na člověka a způsobí pandemii s katastrofickými důsledky pro celý svět. Aby se na tuto variantu předem připravili a dokázali jí čelit, vytvořili vědci vlastní mutaci viru, která napadá lidské plíce.

Původní virus raději vědci nepoužívali, protože je vysoce infekční a v případě jeho úniku by mohl způsobit celosvětovou pandemii.

Profesor James Paulson společně se svým týmem provedl sérii experimentů s klíčovou bílkovinou hemagglutinin, která pokrývá povrch viru a váže se na buňky. Ve studii, kterou publikovali v časopise Public Library of Science Pathogens, popisují, jak nepatrné změny v genetické stavbě bílkoviny (změna tří aminokyselin) vytvoří kmeny, které místo ptačích buněk napadnou ty lidské.

Zmutované bílkoviny, které vědci v laboratoři vytvořili, se navázaly na buňky, které byly odebrány z tkáně lidské průdušnice, což dle odborníků svědčí o tom, že mohou proniknout do lidských dýchacích cest. Vědci nicméně uklidňují, že prozatím je taková varianta „velmi nepravděpodobná“. Vyloučit jí ale zcela nelze.

„Virus ptačí chřipky H7N9 se rozšířil u kuřat v Číně a infikuje lidi, kteří pracují s živou drůbeží, ale zatím se nepřenáší z člověka na člověka. Otázkou teď je, zda virus dokáže zopakovat toto kritické ‚přepnutí se‘ i v přírodě,“ uvedla pro deník Independent odbornice na ptačí viry profesorka Wendy Barclayová.

Ačkoliv se na studii sama nepodílela, považuje ji za zdařilé dílo, jež by mohlo pomoci vytvořit vakcínu, která by zabránila vypuknutí smrtící pandemie, která by zřejmě měla parametry podobné například černé smrti, která ve 14. století zabila 75 milionů lidí. „Předpovědět, který virus chřipky vyvolá další lidskou pandemii, by mělo být zájmem vědecké obce i široké veřejnosti. Nemůžeme si dovolit vyrábět vakcíny proti všem druhům. Když budeme vědět, jakých se máme bát, můžeme na ně zaměřit své úsilí i finanční prostředky,“ zdůraznila Barclayová.

První případy nákazy lidí ptačí chřipkou byly poprvé zjištěny v březnu 2013 v Číně. Organizace OSN pro výživu a zemědělství eviduje ve svých statistikách 1 552 potvrzených případů, včetně 596 úmrtí. U většiny nakažených lidí virus způsobil vážný zápal plic, který může u oslabených jedinců vést až ke smrti. Na některé podkmeny H7N9 už dle deníku Independent přestávají působit antivirotika.