Život na Marsu? Vědci zveřejnili mimořádný objev, pod povrchem planety objevili velké jezero | info.cz

Tým vědců pod vedením Roberta Oroseie z italského Národního institutu astrofyziky nalezl nové důkazy o existenci tekoucí vody na Marsu. Zhruba 1,5 kilometru pod zmrzlým povrchem našel jezero. Ve studii publikované v odborném časopise Science tvrdí, že vodní plocha má na šířku asi 20 kilometrů. Pokud by se závěry vědců podařilo prokázat, šlo by o největší útvar s tekoucí vodou na Marsu a o průlom v dosavadním poznávání planety.

Vědci na výzkumu spolupracovali s Evropskou vesmírnou agenturou (ESA). Data získávali ze zařízení Mars Express, které obíhá kolem planety již 15 let. Jeho kamery s vysokým rozlišením snímají povrch Marsu, zatímco radar zkoumá, co je ukryto pod ním. Právě tak se podařilo odhalit i dosud neznámé jezero.

„Odrazy zespoda jsou silnější než z povrchu. To je něco, co nám oznamuje přítomnost vody,“ vysvětluje Orosei. „Takové podmínky najdete na Zemi pouze, když pozorujete vodu pod ledem, například na Antarktidě.“

Mars je ale daleko chladnější než Antarktida. Jak tam tedy může být tekoucí voda? Orosei a jeho kolegové se domnívají, že za to může vysoká přítomnost soli v jezeře. Sůl rozpuštěná ve vodě totiž snižuje její bod mrazu, takže kapalina zamrzne až při nižších teplotách. Data podle Oroseie tuto myšlenku potvrzují.

„Pokud jsou závěry vědců správné, je to poprvé, kdy jsme nalezli důkaz o přítomnosti velkého vodního rezervoáru na Marsu,“ komentoval objev geofyzik Cassie Stuurman. Scott Hubbard, který v roce 2000 řídil první výzkumný program NASA na Marsu, označil zjištění za „úžasně vzrušující“.

Nález ještě budou muset potvrdit další výzkumy. Orosei připouští, že bude třeba podniknout další cestu na Mars. „Bude to chtít robota, který by byl schopný se provrtat 1,5 kilometru pod led, což bude jistě vyžadovat technologický vývoj, který v současnosti není dostupný,“ konstatuje vědec, podle něhož ale nejsou velké naděje, že by tekoucí voda v jezeře znamenala i objev života na Marsu.

Zcela vyloučené to ale není. Podmínky pro život v lokalitě zcela jistě nejsou dobré. I na Zemi se však podařilo odhalit život v leckdy složitém prostředí. Vědci takto například objevili tisíce mikrobů v jezerech žijící 800 metrů pod zamrzlým povrchem Antarktidy.

Pokud jsou výzkumné závěry správné, je to poprvé, kdy jsme nalezli důkaz o přítomnosti velkého vodního rezervoáru na Marsu," komentoval objev Cassie Stuurman, geofyzik Texaské univerzity. Scott Hubbard, který v roce 2000 řídil první výzkumný program NASA na Marsu, označil zjištění za "úžasně vzrušující".

Volby 2018

Senátní volby 2018

Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Komunální volby 2018

Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Čekají nás teploty nad 40 stupňů, oteplování nejde zastavit, varuje klimatolog z Matfyzu

Vlna veder, která zasáhla v posledních dnech Českou republiku, je důkazem, že klimatická změna dorazila i k nám. Peter Huszár z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy tvrdí, že oteplování lze zastavit jen drastickým snížením emisí. I kdyby se to ale podařilo, nepůjde to hned. Huszár zároveň předpovídá, že pokud nastavený trend bude pokračovat, budeme se stále častěji setkávat s extrémními projevy počasí, a teploty nad 40 stupňů už ani v Česku nebudou výjimkou. Jak nebezpečné je sucho? Proč je ve střední Evropě aktuálně takové vedro? A proč mají lidé dojem, že přicházíme o jaro a podzim? Podívejte se na rozhovor.