Lyft ukázal ulici budoucnosti. S méně pruhy obslouží víc lidí, chce po nich ale radikální změnu

Michal Benatzky

V posledních dekádách byly ulice světových velkoměst plánovány s ohledem na stále hustší automobilovou dopravu. Například Wilshire Boulevard v Los Angeles má hned 10 jízdních pruhů a průměrný obyvatel Los Angeles zde ročně v zácpách stráví až 100 hodin. Společnost Lyft, která je na poli sdílené přepravy dvojkou amerického trhu, si ale myslí, že budoucnost patří naopak užším ulicím. Společně s architektonickým studiem Perkins+Will a poradenskou společností Nelson/Nygaard představil na příkladu Wilshire Boulevard konkurent Uberu svou vizi ulice budoucnosti.

Přepravní společnost počítá s tím, že minimálně ve velkých městech přestane v dohledné době soukromé vlastnictví automobilů dávat smysl. Řešením má být sdílené vlastnictví, které povede k maximálnímu využití automobilů a tím i ke snížení provozních nákladů. I přesto, že by na městských bulvárech jízdní pruhy ubyly, mohla by ulice budoucnosti za jednu hodinu posloužit až 77 tisícům lidí. V současné době dokáže totožná ulice s více pruhy během stejné doby odbavit jen zhruba 30 tisíc lidí. Kromě sdílených spolujízd má být klíčem také lépe organizovaná hromadná doprava.

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital