Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

K moři nejen v létě: 5 destinací, které vás okouzlí i mimo hlavní sezonu

K moři nejen v létě: 5 destinací, které vás okouzlí i mimo hlavní sezonu

Pokud se vám během prázdnin nepodařilo odcestovat na vytouženou dovolenou u moře anebo vám letní dovolená prostě nestačila, není důvod si nedopřát odpočinek i během roku. Nabízíme vám několik destinací, ve kterých je nejkrásněji právě během jarních, zimních a podzimních měsíců. 

Izrael

Jeruzalém nabízí opravdu nekonečný proud historie. Najdete tu tak proslulá místa jako je Zeď nářků, mešita al-Aksá nebo Olivová hora s největším židovským hřbitovem světa.

Pokud ale budete chtít Izrael projet křížem krážem, počítejte s tím, že počasí vás může překvapit na každém roku. Na březích Mrtvého moře si přesto můžete příjemné teploty užít právě v jarních a podzimních měsících, v těch letních je lepší se poušti vyhnout.

Mexiko

Jestli vás kromě relaxování na nádherných plážích láká i historie, mohla by vás zaujmout cesta do Mexika. Jen na známém poloostrově Yucatán se můžete kochat mayskými památkami jako například opuštěné město Chichen Itza, ale také se můžete vydat na potápěčskou výpravu do hlubokých jeskynních jezer.

Ideálním obdobím na návštěvu Mexika je listopad až květen, tedy období sucha. Teploty obvykle nepadají pod 25° Celsia, trápit by vás ale zároveň neměly teploty nad 33 stupňů. Chybu neuděláte ani v případě, že vyrazíte v červnu nebo červenci, musíte ale počítat s tím, že vás občas potkají prudké a krátké srážky.

Omán

Omán je jako stvořený k zimní dovolené. V létě zde teploty dosahují k 45 stupňům, ale během zimy zde naměříte kolem příjemných 25 °C. Nejideálnějším obdobím pro návštěvu země, která sousedí se Spojenými arabskými emiráty, Jemenem a Saúdskou Arábií je listopad až únor. Naopak od června do září se zde pravděpodobně setkáte s monzunovými dešti.

Ománský sultanát ještě není zcela pohlcen turistickým ruchem a tak může návštěvníkům nabídnout opravdu nevšední podívanou nejen na historická centra starých měst, které v minulosti navštěvovali obchodníci z celého světa, ale také nedotknutou přírodu včetně rozlehlých a liduprázdných pláží nebo tyrkysového moře. Na své si zde přijdou i milovníci arabské kuchyně plné datlí, jehněčího masa, mořských ryb, exotického koření a kávy.

Zanzibar

Souostroví Zanzibar dělí od pevninské Tanzanie jen několik málo kilometrů a až do nedávna se o turistický cíl opravu nejednalo. Teď se karta začíná obracet. Přesto si ale nedělejte iluze o trzích překypujících místními specialitami. Zanzibar je chudá země, která si na zahraniční turisty teprve zvyká.

Teplo je na Zanzibaru vlastně pořád. Málokdy teplota klesne pod 25 stupňů Celsia. Přesto jsou období, kdy vám tam bude lépe. Mezi lednem a březnem se teplota vzduchu pohybuje kolem 31 °C, teplota moře pak bývá jen o něco málo nižší.

Kuba

Co ideální doby návštěvy je na tom Kuba podobně jako Mexiko. Kvůli období dešťů a hurikánům je nejlepší vyrazit mezi listopadem a květnem. Oproti jiným zemím se ale musíte připravit na improvizaci. Kuba totiž není na turisty vždy připravená tak, jak by Středoevropan očekával. Odmění se ale naprostou autenticitou.

 

Na dovolenou

Poprvé letadlem Chorvatsko Očkování Cestování po Evropě

Ať už se chystáte procestovat evropské metropole, Chorvatsko nebo jste se rozhodli vyrazit až na druhý konec světa, nemělo by vám uniknout pár dobrých tipů. Poradíme vám jak si sehnat co nejlevnější letenky, jak se vyrovnat s jet lagem nebo jak zažádat o kompenzaci při zpožděném letu. Nezapomněli jsme vám připravit ani rady, které vám pomohou při vyřizování dětských pasů nebo ztrátě dokladů v zahraničí.

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1