Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

100-10-1 aneb Jít vlastní cestou. Komentář Alexandry Udženija

100-10-1 aneb Jít vlastní cestou. Komentář Alexandry Udženija
 

Hodnoty, tradice, státnost a stoletý odkaz Československa všichni uznáváme a přetrvávají do dnešních dní. Občanská demokratická strana má dokonce ve svých základech výslovný odkaz na politickou tradici první republiky. Státníkům, kteří před sto lety stáli u zrodu našeho prvního samostatného státu vděčíme za mnohé, hlavně za naši národní suverenitu. Za možnost jít vlastní cestou.

Československo bylo v době svého vzniku majákem osvícenectví. Jako první zařadilo do své Ústavy rovnoprávnost žen, trvalo na demokratických politických principech co nejmenšího státu a svobodě tisku, zavedlo sociální politiku pro dělnictvo, provedlo pozemkovou reformu.

Po sto letech máme být na co pyšní. Uvědomujeme si, v jak krásné zemi s bohatou historií a obrovským lidským potenciálem žijeme. Co všechno naši předci museli vybojovat pro to, abychom dnes mohli být svobodní.

Je jen na nás, zda budeme žít ve svobodné zemi na principu “co nejméně státu a co nejvíce občana”, nebo zda pustíme neustálý státní dohled, byrokracii a chaos do vlastních ložnic na základě vzletných frází o boji s neřádem a korupcí. Můžeme bojovat sami proti sobě a nikam se jako národ neposuneme. Doba je totiž taková, jakou si ji uděláme. My všichni.

Můžeme začít už nyní. Vidíme, že můžeme být úspěšní ve světové konkurenci. V něčem už patříme mezi nejlepší, v jiných oblastech je potřeba co nejrychleji přidat. Pojďme se přestat hádat, řešit banální zástupná nebo extrémní témata, která zatěžují naši pozornost, oslabují naši národní imunitu a jako celek nás nikam neposunují. Pojďme přestat mluvit dokola o nějakých změnách a změny raději hned dělat, když jsou potřeba.

Sto – deset – jedna

Tak se jmenuje projekt ODS. 100-10-1. Jako cíl při 100. výročí vzniku republiky jsme si dali ambici znovu patřit mezi 10 nejúspěšnějších zemí světa. To musí být naše priorita, náš společný cíl číslo 1. Je to projekt pro všechny, pro 10 milionů obyvatel České republiky, pro každého z nás.

Symbolicky můžeme začít tím, že vyvěsíme naši státní vlajku. Někde venku, online na sociálních sítích nebo jen v našich myslích. Uvědomíme si, že toho není málo, na co můžeme být právem hrdí. Znát své slabiny je stejně důležité jako znát své přednosti.  Jak říká náš předseda Petr Fiala: “Hrdí na minulost, připraveni na budoucnost”. Hrdí na sebe, hrdí na Českou republiku!

Tak pán Bůh s námi a zlé pryč


Autorka je 1. místopředsedkyní ODS


 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1