Inflace je částečně také vina médií. „Hon“ za zdražováním musí hned skončit, lidé by měli dostávat úplně jiné zprávy

Vojtěch Bednář

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA BEDNÁŘE | Inflace je objektivní problém. Vznikla jako kombinace několika různých faktorů, které jsme měli různě velkou příležitost ovlivnit, vesměs však ležících mimo racionální možnosti jak vlády, tak i občanů. Pandemie koronaviru, která uvrhla svět na dva roky do extrémní a nevídané situace a příliv peněz ze strany států ve snaze v tomto extrému udržet ekonomiku. Válka na Ukrajině, kterou mohl stěží někdo předvídat a která ukázala, že bezpečná a klidná Evropa je pouze ničím neopodstatněný dojem. Výkyvy a otřesy způsobené narušením globální ekonomiky a trhů. To jsou některé, ne však všechny příčiny, jejichž analýzou se budou ekonomové zabývat v následujících letech. Je zde však další.

Jsem přesvědčen, že na mikroúrovni jsou spolupachatelem inflace také média. A že by s tím, co dělají, měla, pokud možno ihned, v rámci vlastní zodpovědnosti přestat. Dovolte mi to vysvětlit.

Člověk nemusí být mediálním odborníkem, aby si všiml, že ve zpravodajství panuje obdivuhodná shoda nad tématem „všechno zdražuje“. Mainstreamové noviny, servery a zejména televizní kanály se zpravodajstvím prakticky denně bombardují své publikum zprávami o tom, co všechno zdražuje a na co se „spotřebitelé ještě mají připravit“. Můžete namítnout, že se přeci jedná o legitimní informování a že média pouze reflektují realitu, ale hranice mezi potřebou informovat a předháněním se v tom, kdo přinese větší hrůzu, je tenká a po mém soudu již byla překročena. „Zdražování“ je všude – v mediálním prostoru, nelze se mu vyhnout, nelze před ním utéct.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Proč média přinášejí tolik zpráv o inflaci?
  • Jak to dopadá na čtenáře?
  • A co by měla dělat média jinak?
sinfin.digital