Koncesionářský poplatek také „za mobil“? Jen další z polovičatých řešení

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Dost možná jde o tradiční vládní „vypouštění balónků“, nicméně podle ministra kultury Martina Baxy (ODS) bychom již brzy mohli platit koncesionářské poplatky nejen za vlastnictví televizního přijímače, ale i mobilního telefonu. Kabinet chce opatřením pomoci vyfutrovat hospodaření dvou největších veřejnoprávních institucí, nicméně jde na to, opět, výsostně chaoticky.

Pár čísel na začátek: Rozpočet České televize dnes činí něco přes sedm miliard korun a většinu z těchto peněz, asi 90 procent, instituce získá výběrem koncesionářských poplatků. Ty se nezvyšovaly posledních 15 let, což v kontextu zdražování všeho ostatního – od energií přes licenční poplatky až po cenu práce – pochopitelně znamená pro televizi problém.

Jak často říká generální ředitel ČT Petr Dvořák, reálná hodnota televizního poplatku tak dnes není 135, ale 86 korun; politici proto nyní veřejnoprávním institucím hází laso příslibu finanční injekce. Plánují totiž jak navýšení koncesionářských poplatků, tak rozšíření okruhu jeho plátců – třeba i na domácnosti, které nemají televizor, ale vlastní mobilní telefon.

Poslanec Jan Lacina (STAN) v rozhovoru pro Právo uvedl, že „velká televizní novela by měla redefinovat televizní přijímač. Kromě televizoru by to měl být i telefon a počítač. To by rozšířilo počet domácností, které platí koncesionářské poplatky, o zhruba 600 tisíc.“ Podobně pak hovořil i ministr kultury Martin Baxa (který ještě loni tvrdil, že televizní poplatky se v žádném případě nezvýší) i opoziční Aleš Juchelka (ANO).

Logika je přitom asi následující: Mediální svět se za posledních 32 let, co máme zákon o České televizi, rapidně proměnil. Lidé už veřejnoprávní stanici sledují nejen na televizní obrazovce, ale i přes počítač, mobil či tablet. A nejde jen o „sledování“ obrazovky, ale třeba i internetových stránek či sociálních sítí České televize. I to je konzumace veřejnoprávní služby. Podle politiků je tak jen fér, aby i tito „digitální konzumenti“ za veřejnoprávno platili. A pokud se jedná skutečně o 600 tisíc domácností, je to „dobrá“ miliarda navíc pro Českou televizi.

Celá záležitost však má několik ale, které na první dobrou líbivý krok komplikují.

sinfin.digital