Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Okamurova sezóna aneb Odvolatelnost politiků opět na scéně. Komentář Petra Kolmana

Okamurova sezóna aneb Odvolatelnost politiků opět na scéně. Komentář Petra Kolmana

Máme zde léto a pověstnou okurkovou sezónu. Jeden brněnský novinář s oblibou říká: okurková sezóna – Okamurova sezóna. Ostatně dala by se z toho vytvořit i lecjaká vtipná přesmyčka do sobotní přílohy. I tohoto léta využil předák SPD ke svému zviditelnění či spíše posílení své viditelnosti v českém politickém rybníčku. Nota bene na podzim máme další volby a čas tak rychle běží, vážení.

In medias res: Tomio Okamura nyní mj. hlásá – Návrh zákona SPD o přímé volbě a odvolatelnosti politiků prošel ve sněmovně hlasováním v prvním čtení. V první fázi navrhujeme, aby se to týkalo starostů a hejtmanů, následně bychom rádi odvolatelnost prosadili i u všech (!!) politiků.

Leckdo asi namítne, starosta/hejtman je přece dnes již odvolatelný zastupitelstvem obce/kraje, ale pan Okamura sní o zcela novém modelu: přímá volba starostů/hejtmanů a s tím spojená jejich odvolatelnost. A pak odvolatelnost všech politiků. Možná jednou SPD dospěje až k cibulkovskému návrhu – přímé odvolání nejen politiků, ale i úředníků, soudců, státních zástupců, snad i hasičů a učitelů na veřejných školách.

Jízda na mrtvém oři

Proč mám pocit, že okamurovci navrhují něco, o čemž tuší, že nemůže v právním státě reálně projít? Víří jen na oko populisticky vodu? I kdyby nesystémová odvolatelnost politiků prošla sněmovnou, zakročí Senát PČR, kde mimochodem nyní nesedí jediný člen SPD. A i kdyby horní komora teoreticky selhala, máme zde, v tomto případě zaplať ústavně-právní Pán Bůh, ještě Ústavní soud ČR. Anebo chce hnutí SPD překopat celou Ústavu ČR od základu? Inu malý samuraj ten, který má malý cíl.

Celý komentář najdete na Reflex.cz >>

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1