Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Propad ekonomiky se blíží. Komentář Lukáše Kovandy

Propad ekonomiky se blíží. Komentář Lukáše Kovandy

Česká koruna včera dopoledne vůči euru zpevnila na nejsilnější úroveň od začátku února – pod 25,30. Brzy nato však veškeré své zisky zase odevzdala. Důvodem krátkodechého posílení byl zpřesněný odhad růstu české ekonomiky za loňský rok. Výkon 4,6 procenta řadí Česko na šesté místo v EU.

 

Česká koruna včera dopoledne vůči euru zpevnila na nejsilnější úroveň od začátku února – pod 25,30. Brzy nato však veškeré své zisky zase odevzdala. Důvodem krátkodechého posílení byl zpřesněný odhad růstu české ekonomiky za loňský rok. Výkon 4,6 procenta řadí Česko na šesté místo v EU.

Více na http://nazory.e15.cz/komentare/komentar-lukase-kovandy-propad-ekonomiky-se-blizi-1345234

Zmíněné posílení a opětovné oslabení koruny je symbolické. Jako by si investoři po chvilce uvědomili, že navzdory hezkému údaji už tuzemská ekonomika beztak naráží na své limity a nemá kapacitu dále překonávat sebe samu.

Náraz na strop ostatně naznačil i další údaj, jejž devizoví obchodníci bedlivě sledují. Index nákupních manažerů ve zpracovatelském průmyslu je sice stále na dost solidní úrovni, avšak vykazuje určitý útlum bujaré nálady, která byla patrná zvláště na přelomu loňského a letošního roku. Podobný útlum zaznamenává také podobný index sestavovaný pro Německo i jeho obdoba pro celou eurozónu.

Navzdory stále dobrým a ještě lepším číslům je zkrátka hrozba cyklického útlumu české ekonomiky stále akutnější. Tím, co útlum zapříčiní, přitom nakonec nebude přehřívání, ale ochlazení. Hlavně ochlazení evropské poptávky po automobilech. Jejich produkce představuje třetinu naší průmyslové výroby a ta je zase třetinou našeho HDP.

ČTĚTĚ POKRAČOVÁNÍ ČLÁNKU NA WEBU E15.CZ

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1