Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Rekviem za Pražský okruh a za vaše nervy. Komentář Michala Půra

Rekviem za Pražský okruh a za vaše nervy. Komentář Michala Půra

Někdy jsou v životě nejhorší okamžiky, kdy máte pravdu. Poměrně nedávno jsem tu žertoval, že nová trojkoalice na pražském magistrátu stráví pár let prohrabováním starých smluv a sázením stromů. Včerejší tisková konference zástupců Jiřího Pospíšila, Jana Čižinského a Zdeňka Hřiba byla varováním, že už bych nikdy neměl žertovat.

Všichni tři muži svorně uvedli, že dílo se daří a jejich strany míří k dohodě, přičemž prioritou bude audit smluv na magistrátu. To bude asi zhruba stejný audit, jaký tam probíhal poslední čtyři roky, jen pod jiným ideologickým vedením. Shoda podle zúčastněných panuje i na vysazování stromů. 

Špatná zpráva je, že audit je v podstatě synonymum pro lenost. Posedlost práskáním v minulosti prokázal například poražený senátor Libor Michálek (za Piráty), který slavně vyzýval svého soupeře Marka Hilšera, aby z boje dobrovolně odstoupil a místo mu přepustil. Taky si postěžoval na nefér Hilšerovu výhodu, který je hezčí a tudíž přitahuje více žen.

Jako práskač se Michálek proslavil tažením proti bývalému ministru životního prostředí Pavlu Drobilovi, kdy zveřejnil nahrávku, která měla dokazovat korupci, ale nakonec se mu soud naprosto vysmál a všechny dotčené očistil.

Dalším reprezentantem auditu vznikající magistrátní trojkoalice je nově zvolený senátor Lukáš Wagenknecht. Ten má za sebou bohatou kariéru, během níž se stačil zamilovat do Andreje Babiše a zároveň ho napráskat v Bruselu. V minulosti už auditoval pražský Dopravní podnik, takže nové koalici se jeho zkušenosti budou hodit. Michálek by zase mohl být nový šéf interního auditu na magistrátu, teď stejně nemá práci.

Jisté je, že se už brzy ponoříme do přestřelek a dohadování, kdo a kolik ukradl na magistrátu od roku 1918 do roku 2018. V podstatě to bude slušné maskování pro neshody kolem pražské dopravy. Pospíšil, Hřib a Čižinský přiznali, že v tomto ohledu panují rozpory. Shodli se údajně na výstavbě dvou mostů a několika tramvajových linek. Ve chvíli, kdy jsou tázáni na okruh, uvedou, že se za čtyři roky nedá nic takového stihnout. Politika, kdy se něco nedá udělat, protože by to vyžadovalo úsilí, se zjevně vrací.

Zajímalo by mě, jak se s tímhle smiřují zástupci TOP 09. Pokud by totiž četli pozorně třeba program spolku Praha sobě, tak by věděli, že je třeba přehodnotit všechny infrastrukturní projekty ve spolupráci s IPR, což samozřejmě znamená masivní zdržení. Okruh podle programu zase nechtějí vést přes zastavěná území. To znamená přetrasování a další zdržení. Pirátům jsou podobná témata ukradená, tam ani nelze nic čekat. Ale proč TOP 09 jde do koalice, jejíž jedinou ambicí je přehrabávat staré smlouvy a sázet stromy?

 

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1