V Praze začíná být draze. Cena za stavbu metra D může ještě zásadně vzrůst, varuje Nacher

Patrik Nacher

KOMENTÁŘ PATRIKA NACHERA: Pirátské vedení Prahy včele s primátorem Hřibem odsouhlasilo na červnovém zastupitelstvu cenu za výstavbu prvního úseku linky metra D, která oproti původním plánům má být o tři stanice kratší a povede z Pankráce na Nové Dvory. Na plánovaných nákladech se to ale projevilo přesně naopak, a to jejich navýšením na 52 miliard! Bývalé vedení města včele s primátorkou Adrianou Krnáčovou přitom v roce 2018 připravilo a schválilo výstavbu 8 stanic i s depem a vlaky za 39 miliard. Pražská koalice Pirátů, Prahy sobě, STANu a TOP 09 tak odsouhlasila výstavbu metra v Praze, které bude stát dvakrát více, než je obvyklé ve světě. Ve švédském Stockholmu staví dvě stanice a 4 kilometry tunelů za 5 miliard korun. V bulharské Sofii osm podzemních stanic s 8 kilometry tunelů, včetně vlaků a technologie vyjde na 10,5 miliardy korun. Ve Varšavě 7 kilometrů tunelů a 6 stanic stojí 17,5 miliard korun, a to včetně nových souprav metra. Porovnejme to s plánovanou stavbou v Praze. Nyní schválený úsek metra D má 5 stanic, bez depa, délka tunelů je 6 kilometrů a cenu jsem již uvedl.

To ale není vše. Zvláštní je i celé výběrové řízení na první úsek stavby. Piráti, kteří se všude ohánějí transparentností a otevřenými výběrovými řízeními, schválili soutěž, ve které byly velmi nestandardními kritérii prakticky vyloučeny zahraniční firmy. Naopak bylo zásadně zvýhodněno pár firem, které už dnes pro Dopravní podnik Prahy pracují. Z tohoto důvodu zakázku aktuálně prošetřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a dokonce Evropská komise. Hrozí tak, že celá soutěž bude nakonec zrušena a výstavba metra se kvůli neschopnosti vedení města zpozdí o další roky.

Kromě toho můžeme u metra D najít velký pirátský paradox. Primátor Hřib se metrem chlubí, prosazuje jej a přitom zároveň zastupitelka zvolená za Piráty na Praze 4, napadla stavební povolení metra D podjatostí řízení. V překladu to znamená, že napadla magistrát svého primátora Hřiba z podjatosti, tomu bylo řízení odebráno a povolení se dále bude vyřizovat někde mimo Prahu (zřejmě Jihočeský kraj). Zastupitelka zvolená za Piráty tak pravděpodobně způsobí minimálně roční zdržení, což v době dnešního raketového růstu cen stavebního materiálu a prací, bude znamenat další prodražení stavby. Vzhledem k astronomické ceně metra navíc primátor přiznal, že už si nebude Praha moci dovolit stavět třeba tolik potřebný městský okruh a další důležité infrastrukturní stavby. Kvůli předražené výstavbě metra se tak dá očekávat další zvyšování daní a poplatků Pražanům. Přitom už za svou krátkou vládu stihlo vedení města Pražanům zdražit například vodné a stočné, a to i přes pokles DPH u těchto položek, odpady, daň z nemovitosti, jízdenky na MHD, nájmy v obecních bytech. Aktuálně se chystá zdražení parkování, je prý nehorázně levné, a do budoucna se připravuje mýto pro automobilovou dopravu. Ale zpět k výstavbě metra D. Zopakoval bych tu několik zásadních otázek, které mimo jiné padly i na červnovém zastupitelstvu:

sinfin.digital