Články odjinud

Jak šel čas s Trojskou lávkou: Její předchůdkyně neustála povodně, směli na ní jen chodci

Jak šel čas s Trojskou lávkou: Její předchůdkyně neustála povodně, směli na ní jen chodci

Trojská lávka patřila mezi časté cesty těch, kteří směřovali do Tróji nebo naopak do parku Stromovka. Nebyla tu ale vždy, dříve stál na jejím místě přívoz. Lávka tu byla postavená až v roce 1976, předchůdkyně té současné ale dlouho nevydržela. Hned dvakrát nevydržela nápor rozvodněné Vltavy, definitivně ji poslala k hladině řeky povodeň v červenci 1981.

Nároky pro novou lávku pak byly vyšší, měla být mnohem odolnější. Projekt architekta Jiřího Stráského spočíval v netradiční technologii, kdy mostovku tvořily panelové segmenty navlečené jako korálky na silných ocelových lanech. Tato konstrukce pak visela na opěrných blocích na obou březích. Tento návrh vyhrál v konkurenci dalších deseti rivalů a lávka byla slavnostně otevřená 7. července 1984.

Lávka byla dlouhá 256 metrl, široká 3,8 metru a její podélný sklon byl až 10 metrů. Určena byla výhradně pro pěší, i když na ni v posledních letech byla navzdory zákazu stále vidět kola. Statika konstrukce nicméně v naléhavých případech umožňovala průjezd sanitky nebo hasičského vozu. Při zatěžkávací zkoušce na ní bylo podle dobových informací 36 nákladních automobilů o celkové váze 200 tun.

V letech 1998-1999 se dočkala generální opravy, technici tehdy opravili trhliny v mostních pilířích a spodních římsách. Zkouškou pro ni byla také povodeň v roce 2002, kterou přečkala. Na to, že její stav není nejlepší, nicméně technici upozorňovali v roce 2011. Tehdy TSK odhadovaly, že má životnost pět až sedm let

Trojská lávka byla jedním z 32 pražských přemostění Vltavy
odobných přemostění jako Trojská lávka, tedy vedoucích přes rameno Vltavy na některý z pražských ostrovů, je po jejím pádu ještě 13. Prvním z jihu je most na Císařskou louku ze smíchovského břehu, druhým most na Veslařský ostrov z Podolského nábřeží na pravém břehu Vltavy, třetím opět na východním břehu řeky most na Dětský ostrov a čtvrtým most na Slovanský ostrov (Žofín) z Masarykova nábřeží na západním břehu Vltavy. Následuje šest přemostění Čertovky na ostrov Kampa (jedna lávka a pět mostků) a tři mosty z východního břehu přes plavební kanál na Císařský ostrov.

 

Články odjinud