MHD v Praze zdarma? Posílil by se efekt "bydlení ve vozidle" | info.cz

Články odjinud

MHD v Praze zdarma? Posílil by se efekt "bydlení ve vozidle"

Pokud by v Praze byla zavedena MHD zdarma, posílilo by to efekt "bydlení ve vozidle", míní předseda dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp. Městskou hromadnou dopravu bez poplatků před nadcházejícími komunálními volbami prosazují například politické strany ČSSD či KSČM. 

Pražská hromadná doprava zdarma by podle levicových politických stran ulevila dopravní situaci i životnímu prostředí metropole. Na druhé straně by ale město muselo vykrýt výpadek příjmů z jízdného, které do kasy Dopravního podniku ročně přinese okolo čtyř miliard korun. Sociální demokraté tvrdí, že by finance získali registrací sta tisíc nových obyvatel Prahy, kteří by tuto částku zaplatili na daních, komunisté by výpadek financí kompenzovali z přebytku městského rozpočtu. 

Jenže je otázkou, zda by daňové příjmy nově zaregistrovaných lidí v metropoli přinesly kýžené čtyři miliardy, respektive zda by se celou tuto částku podařilo zadotovat z přebytku hospodaření města. „Pokud by však část příjmů vypadla, utrpěla by tím kvalita dopravy," varuje pro INFO.CZ Emanuel Šíp.

Podle předsedy Dopravní sekce Hospodářské komory (HK) má městská hromadná doprava zdarma nepřehlédnutelné negativní stránky. „Co je zadarmo, toho si nikdo neváží," míní odborník. „Určitě by se tím posílil efekt ´bydlení ve vozidle´ a když vezmeme v úvahu dlouhodobé zaostávání pražské dopravní infrastruktury a pomalý rozvoj sítě veřejné dopravy, zdá se, že by ty peníze byly spíš lépe využity jinde."

Podobně pro INFO.CZ uvažuje i prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. „Měli bychom se nyní soustředit na investice do modernizace, například zavádění wi-fi, klimatizací nebo rozšiřování metra. Diskuze o tom, že jízdné bude zadarmo, je čistě politická předvolební kampaň. Hromadná doprava v Praze je na špičkové úrovni a učí se od nás celý svět,“ tvrdí Hanák

Podle Šípa by mohl být pozitivní vliv bezplatné MHD vidět ve větším využívání MHD občany či v sociální rovině. Předseda Dopravní sekce HK nicméně dodává, že pro studenty či důchodce již nyní existují velmi výhodné předplatné jízdenky. „A na druhé straně by mohly vzniknout kapacitní problémy zejména na vytížených linkách v dopravní špičce, které by nebyly řešitelné jinak než novými, a to nemalými, investicemi do vozidel," dodává Šíp. 

Bezplatná MHD nyní funguje v estonském Tallinnu nebo v některých menších německých či českých městech - například ve Frýdku-Místku či ve Strakonicích. Nemálo měst však hromadnou dopravu zdarma v minulosti zavedlo a po nějaké době zase zrušilo. „Zatím nelze vypozorovat nějaký jasný evropský či světový trend," uvažuje Šíp. 

Příklad zrušené dopravy zdarma se týká například belgického města Hasselt, které se od bezplatné MHD odklonilo v roce 2013. Během šestnácti let fungování tohoto konceptu se totiž náklady na MHD zdarma zvýšily téměř čtyřnásobně. 

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud