Články odjinud

Piráti chtějí zmařit revitalizaci Masarykova nádraží, i za cenu zmanipulovaných debat

Piráti chtějí zmařit revitalizaci Masarykova nádraží, i za cenu zmanipulovaných debat

Ve středu se v restauraci v centru Prahy uskutečnila debata k budoucnosti Masarykova nádraží a jeho okolí, kterou uspořádala Pirátská strana. Projekt Central Business District, který počítá s výstavbou řady budov, na jejichž návrhu se podílela respektovaná architektka Zaha Hadid, a s nákladnou rekonstrukcí Masarykova nádraží, čelil kritice publika, v němž se vzhledem k organizátorovi debaty prakticky nevyskytovali zastánci stavby.

Je to poměrně paradoxní vzhledem k tomu, že výstavba v problematickém území v blízkosti magistrály se těší nejen podpoře magistrátu a konkrétně primátorky Adriany Krnáčové, ale i odborné veřejnosti. „Není možný, aby si developer pozval architektku, která Prahu nezná, nezná naše poměry,“ pustila se do kritiky Zahy Hadid, která nedávno zemřela a patří mezi nejrespektovanější architekty světa, pětaosmdesátiletá česká architektka Marie Švábová. Sama přitom není členem komory architektů a v minulosti se věnovala jen rekonstrukcím historických objektů.

„Vždycky bylo mým zájmem pracovat nějakým způsobem v památkách. V polovině 70. let se na nás obrátil útvar tamního architekta s tím, že prostě očekáváme obrovské tlaky developerů,“ vyzdvihla Švábová doba, kdy komunističtí projektanti nenávratně zničili řadu historických památek.

Proti Pirátům a kritikům výstavby stojí i Institut plánování a rozvoje Prahy (IPR). Jeho šéf Ondřej Boháč přítomné ujistil, že investor respektoval všechny připomínky, které IPR měl. „My jsme třeba navrhovali, že to kolejiště u Masarykova nádraží by se mohlo přikrýt celou deskou a třeba pražští památkáři se postavili proti a ten projekt znemožnili,“ uvedl Boháč. Sám Boháč má přitom širokou podporu odborné veřejnosti, která jej v minulosti označovala jako nejvhodnějšího kandidáta na místo šéfa IPR.

Spolupráci s městem na projektu, který veřejnosti otevře dlouho nepřístupné a zanedbané území, si pochvaluje i investor, kterým je skupina Penta. „IPR sám konstatoval, že Praha je v poměru počtu obyvatel a jeho rozlohou relativně málo zahuštěným městem, ve srovnání s jinými,“ uvedl zástupce investora Pavel Streblov.

Projekt Centra Business District zahrnuje rekonstrukci historického Masarykova nádraží za 135 milionů korun. V jeho těsné blízkosti vzniknou nové kancelářské prostory, obchody, restaurace, kavárny i zelené plochy. Jednou z variant je i zastřešení kolejiště, díky čemuž vznikne nový park. Ulice Na Florenci se pak stane úplně novým městským bulvárem, protože bude citelně širší.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud