Pražská divočina: Hromada odpadu mezi paneláky se samovolně proměnila v unikátní savanu

Karel Knobloch

„Je to jediný pražský brownfield, který dostal jméno. To je důkaz, že ho místní přijali za plnohodnotnou součást krajiny,“ říká na úpatí haldy zvané Makču Pikču botanik Jan Albert Šturma. Jsme uprostřed sídliště Jihozápadní Město, stačí ale pár kroků a ocitáme se na postmoderní savaně, ve kterou se hora navršená ze stavebního odpadu živelně proměnila. Opravdová městská divočina – protiváha ke krotkým parčíkům s perfektně zastřiženým trávníkem. Města se podobných těžko uchopitelných zákoutí snaží zbavit, prozkoumejme je, než bude pozdě. Právě o to se budeme snažit v seriálu INFO.CZ pojemnovaném Pražská divočina, jehož první díl právě teď čtete.

Když do polí mezi Jinonicemi a Stodůlkami začaly první tatrovky svážet zeminu vybagrovanou při stavbě sídliště, nikdo nepočítal s tím, že tu jednou vyroste třicet metrů vysoká hora. Neplánovali ji ani architekti, nízkou navážku chtěli zarovnat a postavit na ní fotbalové hřiště. Stavební odpad se sem ale načerno vozil z celého levého břehu Vltavy, a tak původně plánovaných 100 tisíc kubíků zeminy nabobtnalo na patnáctinásobek. Místo sportovního areálu vznikl ukázkový brownfield, splněný sen botaniků, kteří v laboratoři pod širým nebem mohou sledovat, jak rostliny postupně kolonizují měsíční krajinu. Člověk ji stvořil a nechal ležet ladem.

Brownfield jako cíl nedělního výletu? Pro většinu lidí je to protimluv, biologové ale věc vidí trochu jinak. „U nás stále převládá takový ten postromantický přístup ke krajině – cenné jsou jenom lesy, skály a louky – tedy to, co by nejspíš ocenil třeba Karel Hynek Mácha, zbytek není důležitý. Lidi mají navíc představu, že je venkovská krajina bohatší než ta městská a že město je ve srovnání s venkovem méněcenné. To je ale nesmysl,“ upozorňuje botanik Štrurma. Kupříkladu v opuštěném kolejišti smíchovského nádraží se dají najít stovky druhů rostlin, je jich minimálně pětkrát víc než na běžné louce stejné rozlohy někde za Prahou.

Praha chce využít regionální vlaky jako druhé metro, pod centrem má vzniknout nová železnice

sinfin.digital