Exspolečník Eversheds Stanislav Servus rozjíždí nový byznys. Radí advokátům s předáváním kanceláří

Jan Januš

Advokát Stanislav Servus se po prodeji svého podílu v kanceláři Eversheds, dříve Dvořák Hager & Partners, stále výrazněji profiluje v poradenství v oblasti nástupnictví rodinných firem a v tomto oboru začíná radit rovněž advokátním kancelářím. „Čeští advokáti si začínají postupně uvědomovat nutnost dané téma řešit tak, aby zachovali hodnotu advokátní kanceláře, kterou budovali desítky let, i pro budoucí kolegy. A zároveň chtějí, aby jim vystoupení z advokátní kanceláře umožnilo zachování určitého životního standardu po určitou dobu,“ říká Servus v rozhovoru pro INFO.CZ.

Nově začínáte radit advokátům i poradcům v otázkách nástupnictví. O co konkrétněji jde?

Začínám nabízet kolegům advokátům podporu při tom, jak vhodně předat jejich advokátní kancelář. Vidím, že i jim je někdy vhodné poradit třeba s tím, jak pomoci zakládajícím společníkům odejít a jak vhodně nastavit poměry mezi přebírajícími kolegy. Snažím se tak využít své zkušenosti z oblasti předávání rodinných firem, i když je advokacie samozřejmě úplně jiný byznys a jako rodinnou firmu ji většinou nelze provozovat.

Předpokládám, že majitelé českých advokátních kanceláří si teprve začnou uvědomovat, že toto téma musí profesionálně řešit. Tedy že během několika let nastane logický boom v tomto poradenském odvětví, protože firmy založené po sametové revoluci, stejně jako například rodinné firmy, takto personálně „zestárnou“?

Čeští advokáti si opravdu začínají postupně uvědomovat nutnost dané téma řešit tak, aby zachovali hodnotu advokátní kanceláře, kterou budovali desítky let, i pro budoucí kolegy. A zároveň chtějí, aby jim vystoupení z advokátní kanceláře umožnilo zachování určitého životního standardu po určitou dobu. Advokátní kancelář totiž většinou nelze jednoduše prodat, podobně jako je tomu například u nemovitosti či u provozní firmy. S ohledem na povahu a velikost většiny českých kanceláří však nepředpokládám, že by dané téma bylo dosti zajímavé pro velké poradenské firmy a že by tak zažívalo nějaký velký boom. Bude potřeba praktických zkušeností a tudíž budou kolegové využívat menších poradenských butiků či individuálních poradců. Rozhodně to však bude téma, podobně jako v zahraničí, pro Českou advokátní komoru.

Servus: Rozvádí se i byznysoví partneři. Co dělat, aby to proběhlo hladce a stálo co nejméně?

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital