ANALÝZA: CEFC kupcem televize Nova? Kolem populární stanice krouží čínští propagandisté

Sinopsis

Kateřina Procházková

O nákup nejsledovanější české televize Nova projevili zájem Číňané ze skupiny CEFC. Ve spolupráci s česko-slovenskou skupinou Penta, jak informovala agentura Reuters, jsou adeptem na obchod odhadem za víc než 10 miliard korun. Pro český mediální trh by se jednalo o zcela zásadní proměnu. Zákulisí čínského investora popisuje analýza Kateřiny Procházkové.

 

CEFC již dříve nakoupila podíly v mediálních společnostech Empresa Média a Médea, jež provozují mimo jiné Televizi Barrandov nebo vydávají časopis Týden. Později z nich zase vystoupila, údajně pro osobní neshody mezi většinovým vlastníkem Jaroslavem Soukupem a hlavním představitelem CEFC v Česku Jaroslavem Tvrdíkem. Epizoda nicméně ukazuje, že zájem CEFC o vlivná česká mainstreamová média je dlouhodobý. Proč se ale čínská energetická firma o tuzemské televize a tisk tolik zajímá?

Předseda CEFC Jie Ťien-ming – od roku 2015 čestný poradce prezidenta Zemana – prohlásil před rokem v jediném známém interview s americkým časopisem Fortune: „Následujeme úzce strategii státu. Mapujeme naši podnikovou strategii podle té státní.“ Připomeňme, že státní politika splývá v Číně s politikou komunistické strany. Jednou ze současných priorit Komunistické strany Číny je posílení „diskurzivní moci“, tedy především mediálního vlivu v zahraničí.

Generální tajemník Strany Si Ťin-pching vyzývá čínské propagandistické orgány, aby „dobře vyprávěly čínský příběh“, tedy šířily pozitivní obraz Číny v zahraničí. Současně jim přikazuje, aby se „jmenovala Strana“, tedy sloužila zájmům Komunistické strany Číny (dříve sloužila média v Číně oficiálně „lidu“).

Čínská CEFC měla uplácet kvůli přístupu k africké ropě. Obvinění zmiňuje i Zemanova poradce

sinfin.digital