Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Britská média fandí ve volbých premiérce Mayové, voliči jsou na vážkách

Britská média fandí ve volbých premiérce Mayové, voliči jsou na vážkách

Zatímco někteří britští voliči dva dny před parlamentními volbami ještě nemají jasno, komu dají svůj hlas, zásadní média v zemi již svou vůli tradičně dala najevo. Přestože vliv klasických tištěných periodik v posledních letech poklesl, řada voličů stále k názoru listů přihlíží.

Ačkoli i dnes zaujímá zásadní část titulních stran britských deníků vyšetřování sobotního teroristického útoku v Londýně, přinejmenším stejný prostor dostává vrcholící předvolební kampaň a slovní přestřelky premiérky Theresy Mayové s lídrem opozice Jeremym Corbynem.

V souladu s tradicí se již v minulých dnech jednotlivé deníky postavily za politiky, které považují za lepší volbu pro budoucnost země. Premiérku jednoznačně podpořil pravicový list The Daily Telegraph, podle něhož je Mayová "jediným silným vůdcem", bez kterého se Británie v průběhu vyjednávání nových vztahů se zeměmi Evropské unie neobejde.

Za konzervativní političku, které řada kritických komentářů vyčítá nepřipravenost na klíčové rozhovory s Bruselem, se postavily i deníky vlastněné magnátem Ruppertem Murdochem, seriózní The Times a bulvární The Sun. Podle obou Mayová vsadila na to, že předčasnými volbami získá silnější mandát pro jednání. Británie z jejího případného úspěchu bude profitovat, "pokud (Mayová) svou většinu využije moudře". Poslední průzkumy však naznačují, že by konzervativci mohli v parlamentu mít menší převahu, než dosud, což by pro premiérku byl zásadní neúspěch.

Právě Murdochovým listům byl v minulosti přikládán zásadní vliv na úspěch konzervativců, což však v posledních letech po rychlém nástupu digitálních médií a sociálních sítí spojených s poklesem prodeje deníků již zcela neplatí. Zvláště střední a starší generace Britů však v těchto dnech očekává úvodníky, v nichž jim listy doporučí a zdůvodní to pravé rozhodnutí.

Mayová je lepší volbou i podle ekonomického deníku The Financial Times, který se sice dlouhodobě staví proti brexitu, ale Corbyn by podle jeho redakce byl pro Británii ještě horší volbou. Levicový politik starého střihu představuje "pacifistický relikt 70. let" a jeho vládní tým není způsobilý vést Británii, napsal deník.

Za Corbyna se naopak postavil tradičně levicový list The Guardian, který ocenil aktivní a úspěšnou labouristickou kampaň. Lídr opozice, jemuž se podle průzkumů v posledních týdnech podařilo stáhnout více než deset procentních bodů náskoku Mayové, "zjevně má rád lidi a zajímá se o ně", uvedl list.

Labouristé se dočkali podpory i od bulvárního deníku Daily Mirror, naopak tradičně pravicový bulvár Daily Mail vyjádřil sympatie Mayové.

Časopis The Economist dal po dlouhém uvažování přednost liberálním demokratům, neboť podle něj "žádná strana nezáří, ale oni jsou tomu nejblíže". Klíčová je pro tento liberální týdeník podobně jako pro další otázka brexitu, v níž dala pouze v současnosti svým významem okrajová strana jasně najevo, že chce zachovat jednotný evropský trh a volný pohyb osob.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1