Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Facebook už Čechy tolik nebere. Takto se omezili v přidávání nových příspěvků

Facebook už Čechy tolik nebere. Takto se omezili v přidávání nových příspěvků

Aktivita Čechů na sociální síti Facebook klesá. Zatímco loni přidávalo každý den své příspěvky 21 procent českých uživatelů, letos to je o tři procentní body méně. O šest procentních bodů na 42 procent klesl počet těch, kteří přispívají alespoň jednou týdně. Vyplývá to z průzkumu AMI Digital Index, který realizovala společnost AMI Digital ve spolupráci s agenturou STEM/MARK.

Facebook má v České republice před ostatními sociálními sítěmi v aktivitě uživatelů pořád náskok, který se ale postupně zmenšuje. „Preference uživatelů sociálních sítí se postupně mění. Většina z nich nyní dělí svou pozornost mezi více sítí, a zřejmě proto například u facebooku aktivita uživatelů postupně klesá. Na jeho úkor si tedy polepšují ostatní sociální média,“ uvedl ředitel AMI Digital Vladan Crha.

Podle průzkumu nyní aktivně přispívá na facebook alespoň někdy 92 procent jeho uživatelů v ČR, zatímco každý den zveřejní příspěvek 18 procent Čechů. Například na instagram, který se v poslední době těší značné oblibě a rychle roste, přidá nový příspěvek každý den 11 procent uživatelů a alespoň občas 74 procent.

„Může se to zdát pořád málo, ale jenom za rok je to výrazný nárůst. Ještě loni totiž na instagram denně přispívalo pouze asi sedm procent uživatelů,“ dodal Crha. Aktivita uživatelů od loňska narostla i u linkedInu a twitteru. Na linkedIn nedával minulý rok příspěvky každý den téměř žádný Čech a na twitter jen dvě procenta, letos jsou to na linkedInu tři procenta a v případě twitteru sedm procent uživatelů.

Průzkum dále ukázal, že české ženy navštěvují sociální sítě častěji, tráví na nich více času a také jim přikládají větší důležitost. Zhruba 72 procent žen, tedy o sedm procentních bodů více než mužů, je navštěvuje každý den a největší procento u nich stráví mezi jednou až čtyřmi hodinami. Nejvíce mužů se vejde pod 30 minut denně.

Obecně platí, že nejvíce navštěvují sociální sítě mladší uživatelé a více jsou zastoupeny kategorie s nejnižším vzděláním. Z této statistiky se vymykají pouze twitter a linkedIn. Na twitteru jsou mezi uživateli všechny věkové kategorie i úrovně vzdělání rovnoměrně zastoupeny. U linkedInu odpovídá demografický profil uživatelů zaměření této sociální sítě. Největší zastoupení zde mají vysokoškolsky vzdělání lidé střední věkové kategorie.

Podle údajů NetMonitoru z února 2017 je v ČR sedm milionů reálných uživatelů internetu.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1