Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Google zásadně změní způsob, jakým prohlížíte internet. Zaplatíte, nebo budete trpět reklamu

Google zásadně změní způsob, jakým prohlížíte internet. Zaplatíte, nebo budete trpět reklamu

Společnost Google oznámila plán, který má zásadně změnit reklamní prostředí na internetu. Svůj prohlížeč Chrome vybaví nástrojem na blokování agresivní reklamy. Zároveň ale postaví před nepříjemné rozhodnutí všechny, kdo inzerci filtrují pomocí nejrůznějších doplňků, jako je třeba populární AdBlock. Weby totiž tyto lidi budou moci nově vyzvat, aby zaplatili, nebo vypnuli blokaci a reklamu přetrpěli.

Novinka zvaná Funding Choices – v překladu možnosti financování – která bude uživatelům se zapnutou blokací reklamy zobrazovat výzvu, aby inzerci povolili, nebo webu finančně přispěli, zatím funguje jen v beta verzi v Severní Americe, Velké Británii, Německu, Austrálii a na Novém Zélandu. Během roku ji však Google hodlá spustit i v dalších zemích.

Pohodlní uživatelé, kteří už si zvykli, že je reklama na internetu neotravuje a nehodlají své návyky měnit, svůj příspěvek internetovým stránkám do budoucna zaplatí přes službu Google Contributor. Cenu za prohlížení stránek bez reklam si budou moci vydavatelé stanovovat sami, zatím tak není jasné, na kolik to lidi vyjde.

Nástroj Funding Choice, který Google nově poskytuje majitelům webových stránek, má prý zlepšit kvalitu reklamy a zároveň bojovat proti rostoucí popularitě programů, které inzerci ze stránek odstraňují. Právě reklama je totiž klíčovým zdrojem příjmů webových vydavatelů. „Umožňujeme vydavatelům dialog se spotřebiteli,“ napsal v prohlášení viceprezident Googlu pro reklamu Sridhar Ramaswamy, který Funding Choice označuje za „šikovný“ nástroj umožňující platit za obsah „bezbolestným způsobem“. „Spotřebitel je schopný na tomto konkrétním webu říct, že je ochotný zaplatit za zážitek bez reklam.“

Součástí snahy Googlu o změnu reklamního prostředí na internetu je i vlastní Google blokátor, díky kterému se uživatelům přestanou zobrazovat agresivní a obtěžující reklamy, jako jsou pop-up okna nebo samospouštěcí videoreklamy se zvukem nebo blikajícími světly. Společnost novinky zdůvodňuje tím, že tyto nevhodné poutače vedou uživatele k tomu, že si zapnou blokátory pro všechny weby a na to pak doplácí i ty stránky, které agresivní reklamy nepoužívají.

„Spotřebitelé instalují blokátory reklam kvůli špatným, frustrujícím zážitkům,“ tvrdí šéf reklamy Googlu. „Jsou (agresivní reklamy - pozn. redakce) rozšířenou, necitlivou možností, která poškozuje všechny vydavatele,“ dodává Ramaswamy. Blokátory reklam jsou přitom u lidí stále oblíbenější. Podle serveru PageFair je mělo v roce 2016 nainstalované 30 procent z 615 milionů zařízení.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1