Články odjinud

Média hrají o přežití, nenechte je zemřít, apelují vydavatelé na europoslance kvůli diktátu Facebooku a Googlu

Přední čeští vydavatelé se obracejí na europoslance kvůli návrhu směrnice o autorském právu na digitálním trhu. V otevřeném dopise, pod kterým je podepsáno 16 členů Unie vydavatelů, na ně apelují, aby podpořili materiál usilující o ochranu novinářů a zpravodajského obsahu před technologickými giganty, jako je Facebook nebo Google, kteří ze zpravodajského obsahu žijí a vydělávají na něm. Vydavatelé proto volají po ochraně a kompenzacích.

„Evropský tisk a evropští novináři nikdy nebyli v tak rozhodujícím okamžiku a vy jste ti, kdo to může změnit,“ stojí v úvodu otevřeného dopisu europoslancům. Podle vydavatelů jsou práva novinářů v on-line prostředí setrvale porušována. Především ze strany monopolních společností Google a Facebook.

„Technologické společnosti zneužívají současné prostředí. Vyvinuly se v moderní mediální domy a staly se agresivní konkurencí pro tradiční média. Žijí z obsahu, který neplatí a za který nesou nulovou odpovědnost. Navíc v Evropské unii ani neplatí daně,“ stojí v textu vydavatelů. Ti žádají ochranu podobnou té, kterou disponují například hudebníci a jejich díla. A také blíže nespecifikované kompenzace.

Podle vydavatelů není překvapením, že duopol Google-Facebook díky výše popsaným výhodám rychle zaujal vůdčí pozici ve světě digitální inzerce. Ve Spojených státech si například ukousl skoro dvě třetiny trhu. „Pro Evropskou unii tuto statistiku neznáme, protože duopol příslušná data nezveřejňuje. To vypovídá hodně o tom, nakolik je transparentní,“ stojí v dopise.

Vydavatelé připomínají lobbistické aktivity zástupců Googlu a Facebooku, které míří i na úředníky a politiky v Bruselu, potažmo v unijních institucích, kde se o nastavení pravidel trhu přímo rozhoduje.

„S ohledem na jejich výsledky je zřejmé, že tyto společnosti nejsou v ohrožení. To ovšem nelze říct o novinářích, kteří požívají nulovou ochranu v on-line prostředí,“ pokračuje apel na poslance. Vydavatelé je žádají, aby schválili návrh včetně klíčových článků 11 a 13, jak navrhuje evropská komise, která si podle signatářů dopisu uvědomuje rizika a snaží se pravidla narovnat.

„Věříme, že si vážíte svobody médií a nenecháte ji pomalu zemřít,“ stojí v závěru dopisu.

Signatáři otevřeného dopisu europoslancům:

PhDr. Libuše Šmuclerová, Czech News Center, a.s.

Ing. Tomáš Tkačík, Ph.D., Business Media CZ, s.r.o.

Jan Mašek, Mladá fronta, a.s.

Petra Fundová, Burda Praha, s.r.o.

Daniel Köppl, Empresa Media, a.s.

Roman Latuske, Economia, a.s.

Ing. Petr Marek, VLTAVA LABE MEDIA, a.s.

RNDr. Jana Pelikánová, IDG Czech Republic, a.s.

Ing. Jan Louka, Czech Press Group, a.s.

Ing. Karin Vedrová, Bauer Media, v.o.s.

Ing. Pavel Pospíšil, Extra Publishing, s.r.o.

Mgr. Romana Černá, Affinity Media, s.r.o.

MSc. a MBA Miloslava Nováková, MAFRA, a.s.

Miloš Štěpař, New look media, s.r.o.

Ing. Jiří Kašpar, JIK-05, spol. s r.o.

Pavel Kvoriak, RF Hobby, spol. s r.o.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud