Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Boj s časem: V okolí jeskyně, kde uvízli mladí fotbalisté, hrozí prudký monzun. Čerpadla běží naplno

Boj s časem: V okolí jeskyně, kde uvízli mladí fotbalisté, hrozí prudký monzun. Čerpadla běží naplno

Fotbalový tým 12 chlapců a jejich trenér, kteří před téměř dvěma týdny uvázli v jeskynním komplexu na severu Thajska, by se mohli dostat ven jen se záchrannými vestami. Záchranáři ale bojují s časem - vodu z cesty ven musejí odčerpat do víkendu, kdy meteorologové předpovídají prudký monzunový déšť. Napsal to dnes list The Guardian.

Na odčerpání vody byli povoláni vojáci, kteří zapojili stovky průmyslových čerpadel. Chlapci se už 12 dní nacházejí asi čtyři kilometry od vchodu do jeskyně. Za poslední dny se podařilo odčerpat 40 procent vody, a zpřístupnit tak úsek o délce 1,5 kilometru z nesnadné cesty, jíž se mladí fotbalisté mohou dostat ven. Den co den jsou z jeskyně odčerpány desítky milionů litrů vody, hladina klesá o centimetr za hodinu.

"(Nejsnazší možností by bylo) pokračovat v čerpání vody z jeskyně. Je potřeba odčerpat dalších 90 až 120 centimetrů, a pak budou moci proplavat ven jen v záchranných vestách," řekl už v úterý jeskynní potápěč Ben Reymenants, který u záchranných akcí asistuje.

Dnes se vojáci soustředí na třetí z kritických míst na cestě, kde voda stále sahá až po strop. Cílem je dostat hladinu na úroveň pasu, aby šlo projít jen se záchrannou vestou. Většina z chlapců neumí plavat a učí se, jak správě používat potápěčské náčiní. Odborníci se shodují, že pokud by se museli cestou ven potápět, byť s asistencí, bylo by to velmi riskantní. Profesionálním potápěčům trvala cesta k uvázlému týmu šest hodin, k východu se od fotbalistů dostanou za pět hodin.

Po odčerpání vody z třetího jeskynního sálu ale stále bude zbývat asi 2,5 kilometru k uvězněným fotbalistům. Ti jsou ve věku 11 až 16 let. Není přitom jasné, jak dlouho zabere odčerpání tohoto úseku. Podle předpovědi počasí přijdou v sobotu monzunové deště, které jeskynní komplex znovu naplní. Mohou tak chlapce odříznout na celé měsíce, zkomplikovat jejich zásobování, a dokonce i ohrozit vzduchovou kapsu, v níž se nacházejí.

Zvažuje se také, jak dlouho budou záchranáři v jeskyni - kvůli dešti je bude nutné z místa evakuovat. Dva lékaři z týmu potápěčů thajského námořnictva se dobrovolně přihlásili, že zůstanou s chlapci uvnitř po celou dobu záchranných operací, tedy možná až do poloviny října, kdy končívá období dešťů a voda přirozeně opadne.

K variantě nechat chlapce v jeskyni, dokud voda neopadne, se přiklánějí zahraniční experti. Další možností je najít alternativní vchod do jeskyně, popřípadě vyvrtat šachtu, kterou by se tým dostal ven. V této souvislosti se poukazuje na to, že uvázlí sportovci mají stále přísun vzduchu - ten se musí na místo dostávat nějakou šachtou.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1