Černá vlajka na obzoru! Na moře vyplouvá druhá generace pirátů | info.cz

Články odjinud

Černá vlajka na obzoru! Na moře vyplouvá druhá generace pirátů

Na konci minulého týdne se v Guinejském zálivu ztratil tanker Marine Express s dvaadvaceti muži posádky na palubě a 13 tisíci tunami ropných produktů v podpalubí. Po šesti dnech se loď povedlo zase najít. Unesli ji piráti, ale posádce se za zatím blíže neupřesněných okolností povedlo získat kontrolu nad lodí zpět.

Chtělo by se říct, že všechno dobře dopadlo, věc ale není tak jednoduchá. Ještě devátý lednový den letošního roku si International Chamber of Commerce (Mezinárodní obchodní komora, ICC) pochvalovala, že mezinárodní námořní pirátství je na dvaadvacetiletém minimu.

V souvislosti s únosem tankeru Marine Express o pouhé tři týdny později Maritime Bulletin napsal, že jde o „zlomovou událost“. Maritime Bulletin doslova uvedl, že se na „mezinárodních konferencích, sympoziích a dalších bla-bla událostech“ řeší boj směřující k vyvrácení kořenů pirátství. Ten ale představuje klasickou ukázku příslovečného běhu na vlastní trať. Než bude skončen, piráti se stáhli, nabrali síly – a vypadá to, že se zase hlásí o slovo.

Pro kontext diskuze o tom, jestli je pirátství, zejména to somálské, na sestupu nebo zda se vrací na scénu, je potřeba uvést jedno zásadní číslo. Útoků na obchodní a osobní lodě je skutečně nejméně od roku 1995. Přesto ale stále jde o 180 jednotlivých útoků za rok 2017. Z toho 136 lodí bylo piráty skutečně obsazeno a vyloupeno, šest lodí uneseno a dvaadvacet lodí sice bylo napadeno, ale dokázalo se zachránit. Byli zabiti tři mužové z posádek napadených lodí, šest jich utrpělo zranění.

Pottengal Mukundan, šéf International Maritime Bureau (Mezinárodní námořní kancelář, IMB), vyzdvihl, že si nejnebezpečnější somálští piráti navzdory mezinárodnímu úsilí udržují schopnost pronásledovat lodě plující na otevřeném moři.

Odborný web Port Technology zmiňuje, že mnoho napadených lodí má vlastně štěstí. V posledních letech se na moře začala pouštět nová, nezkušenější generace pirátů. Ti mají zbraně, ale neumějí je dost dobře ovládat.

Ukázalo se to během jednoho útoku, který se odehrál v listopadu roku 2017 asi 280 námořních mil východně od somálské metropole Mogadišo. Piráti ze své lodě na napadené plavidlo vypálili dvě rakety. Ani jedna nezasáhla cíl a atakované plavidlo obratným manévrováním pirátům znemožnilo přirazit k lodi a vzít ji útokem. Pak na místo přispěchala jedna z válečných lodí, které vykonávají mezinárodní protipirátské hlídky. Šest somálských pirátů nakonec skončilo před seychelským soudem a hrozí jim třicet let vězení.

To je další ukázka příběhu se šťastným koncem. Takové ale nejsou zdaleka všechny. Od roku 1995, kdy se pirátství ve vodách kolem Somálska stalo mezinárodně uznaným problémem, bylo napadeno na pět tisíc lodí. Příčinou rozmachu mezinárodního pirátství je podle všeobecně přijímaného názoru fakt, že rozvrácený východoafrický region nabízí málo příležitostí ke slušnému živobytí, zato ale dostatek zbraní, které umožňují opatřit si živobytí zločinem.

Mezinárodní společenství dospělo k názoru, že pokud se změní tyto výchozí podmínky, pirátství postupně vymizí. To je ale nejspíš poněkud pošetilé. Na moře už se pouští druhá generace pirátů, tvořená lidmi, pro které se námořní lupičství stalo vlastně rodinnou tradicí.

Na moři operují lodě a letadla mezinárodních sil, přičemž zejména japonské, německé a ruské síly jsou mezi piráty velmi obávané. Nasazení mnohonárodnostních námořních sil je nicméně stále nákladnější a případy jako nedávný útok na loď Marine Express ukazují, že ve srovnání s vynaloženými silami tento typ boje proti pirátům přestává být efektivní.

Podle Marine Insightu by se rejdaři měli připravit na to, že nejlepší ochrana proti pirátům je ta, kterou si posádka dokáže poskytnout sama. Už vznikl přehled zbraní, které mohou mít obchodní lodě na palubě. Jsou mezi nimi třeba dýmovnice naplněné páchnoucím paralyzujícím plynem nebo zařízení zvané LARD. To vyluzuje zvuk s frekvencí, která působí nesnesitelné bolesti. K dispozici jsou laserové zbraně nebo nová generace mimořádně účinných vodních děl.

Potíž je v tom, že tyto zbraně jsou poměrně nákladné. Rejdaři, kteří se kvůli ziskům snaží tlačit svoje náklady co nejníže, se podle všeho zkouší spolehnout na štěstí nebo na nezkušenost pirátů. To všechno vytváří ideální podmínky, aby pirátství zase nabralo dech.

 

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud