Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Dálniční známky 2019: Takto budou vypadat. Ceny zůstávají stejné

Dálniční známky 2019: Takto budou vypadat. Ceny zůstávají stejné

Dálniční známky budou muset řidiči na tuzemských dálnicích vylepit i v roce 2019. Ceny se proti předchozím létům nemění, dominantní barvou roční viněty bude modrá barva, respektive modrý kruh na žlutém pozadí. Jako již tradičně vstoupí roční kupón v platnosti 1. prosince.

Cena dálniční známky pro rok 2019:

  • Roční kupón – 1500 Kč
  • Měsíční kupón – 440 Kč
  • Desetidenní kupón – 310 Kč

Platnost dálniční známky:

  • Roční kupón – 1. prosinec 2018 až 31. leden 2020
  • Měsíční a desetidenní kupón – platnost dle vyznačených polí

Roční kupón pořídíte za 1500 korun, měsíční známka přijde na 440 korun, zatímco desetidenní na 310 korun. Jestliže platnost ročního kupónu je pevně stanovená (když ho koupíte až v březnu, neplatí až do dalšího března), u měsíčního a desetidenního kupónu lze platnost vyznačit podle potřeby.

Grafika známek se pro rok 2019 opět upraví, aby byly lépe rozpoznatelné. Opět nebudou chybět bezpečnostní prvky, aby kupóny byly lépe chráněny proti padělání. Roční známku pro rok 2019 bude tvořit modrý kruh se žlutým pozadím, zatímco měsíční využije motiv zeleného čtverce a desetidenní červeného trojúhelníku.

Výměna poškozené dálniční známky

Pokud vám praskne čelní sklo nebo se známka jakýmkoli způsobem poškodí, případně měníte registrační značku, není třeba kupovat novou. Lze ji vyměnit. Za výměnu, ke které budete potřebovat alespoň fragmenty poškozené známky, kontrolní druhý díl známky s registračním číslem a kopii technického průkazu.

Více si přečtěte na webu Auto.cz>>>

 

 

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1