Konec fenoménu Hooters? Proslulé restaurace s vnadnými servírkami doplácí na MeToo | info.cz

Články odjinud

Konec fenoménu Hooters? Proslulé restaurace s vnadnými servírkami doplácí na MeToo

Desítky let to byl fenomén, který přitahoval americké muže a rozrůstal se do světa. Nyní restaurace typu Hooters, proslulé vnadnými a flirtujícími servírkami, ve Spojených státech strádají. Pro společnost už nejsou tak přitažlivé a škodí jim i nálady, které přinesla kauza MeToo.

V angličtině se jim říká „brestaurants“. Podniky jako Hooters prosluly svým balancováním na pomezí tradiční restaurace a erotického podniku. Obsluhují v nich výhradně ženy, přičemž jejich úkolem je poskytnout zákazníkům pocit, že jsou žádoucí, flirtovat s nimi a pobavit je například tancováním na barových židlích.

První restaurace Hooters se ve Spojených státech objevila v roce 1983, v časech naprosto odlišné americké kultury, kdy se sexuální obtěžování vnímalo jako běžná součást života. Mimochodem, právě kvůli údajnému násilí se sexuálním podtextem z 80. let má nyní potíže i kandidát na soudce Nejvyššího soudu Brett Kavanaugh.

Cílem zakladatelů Hooters bylo obnovit atmosféru starých časů, v nichž ženy na všech pozicích jako stevardky, sekretářky, prodavačky nebo servírky, vypadaly přesně podle mužských představ. Servírky v Hooters musí dodnes splňovat přísná kritéria. Práce v Hooters nikdy nespočívala jen v usazování hostů, vyřizování objednávek a roznášení jídla.

„Musely jsme si česat vlasy a dělat make-up určitým stylem a párkrát za směnu tancovat na barových židlích,“ popisuje jedna z bývalých pracovnic, která pod jménem Sascha Cohenová napsala text na web Daily Beast. Dodává, že dívky často vystupují jako terapeutky mužů, kteří touží po pozornosti o 30 let mladších dívek.

Silně machistický koncept zaujal. Fenomén Hooters nabral na oblibě, firma prosperovala a inspirovala další lidi k založení konkurenčních podniků. Hooters je celosvětově známá značka, která má franšízy i v Česku, v USA ale kromě nich v podobném duchu fungují i restaurace Tilted Kilt nebo Twin Peaks.

„Breastaurants“ se staly populární i díky tomu, že nabízely slušnější alternativu k tradičním erotickým podnikům. Značku si vybudovaly na deklaraci, že navzdory koketnější obsluze nejsou striptýzovým barem. „Když muži vejdou do striptýzového klubu, je jim přisuzována představa, že jsou grázlové. A tak to není. V těchto restauracích je to mnohem více o normálnosti a projektování pocitu sounáležitosti. Říkají vám, že je v pořádku, pokud chcete okukovat dívky. Nemusíte se cítit špatně,“ vysvětluje v rozhovoru pro list Hollywood Reporter režisér Andrew Bujalski, jenž nedávno uvedl film Support the Girls inspirovaný právě prostředím v Hooters.

Koncept postavený na okukování mladých a vnadných dívek se však nyní vyčerpal. Výdělky Hooters a podobných podniků v posledních letech stagnují. Podepsala se na nich finanční krize, která zasáhla celé stravovací odvětví. Zatímco jiné restaurace se ale dokázaly vzchopit, Hooters škodí i změna nálad v americké společnosti. V ní nabrala na síle feministická hnutí a Američané se stali citlivější ke kauzám spojeným se sexuálním obtěžováním. Vrcholem byla loňská kauza MeToo, která dopadla na i na výrazné osobnosti veřejného života. Její obětí se stal například známý herec Kevin Spacey, jenž po skandálu přišel o místo v seriálu Dům z karet.

„Celá práce v Hooters je založená na sexuálním obtěžování. Jste placeny za to, že jste sexuálně obtěžovány,“ cituje web módního magazínu GQ Brittany Andersonovou, která v Hooters dříve pracovala. „Byla jsem na vysoké a měla sny o tom stát se spisovatelkou, takže jsem se přesvědčovala, že práce v Hooters mi poskytne spoustu dobrých historek, o kterých budu moci psát a také trochu peněz navíc, které budu moci utratit v barech,“ vysvětluje Andersonová.

Hooters dostihly problémy už koncem 90. let. Firma čelila žalobě kvůli diskriminaci. Kvůli tomu otevřela několik pozic, na nichž zaměstnala muže. Netýkalo se to však obsluhy. Ta zůstala čistě ženskou záležitostí. Podniky Hooters musely zůstat ve stylu Hooters – útočištěm pro mužskou klientelu, která netouží po tom, aby vnadné servírky nahradili playboyové.

Restaurace Hooters zůstávají stejné i navzdory společenským proměnám a klesajícím tržbám. Postupně jich ale ubývá. Provozovnu v kalifornském městě Santa Monica, kde pracovala Cohenová, například nahradilo alternativní wellnes centrum. Vlastníci také přemýšlí, jak upravit svůj byznys model, aby v nové době obstáli.

Cohenová osudu Hooters nelituje ani jej neslaví. Její příběh však vyvolává otázku, co bude s dívkami, které práci v lehce erotickém podniku braly jako příležitost přijít si na velice solidní peníze. Cohenové například stačilo pracovat tři dny v týdnu, aby jí mzda a dýška pokryly veškeré náklady na studium. „Práce mi nabídla šanci zhodnotit mé mládí a krásu legální cestou, která byla bezpečnější než mnohé části současného sexuálního průmyslu,“ doplňuje.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud