Pomohl Google Hillary Clintonové ve volbách? Trumpovo obvinění je relevantní, ale přehnané | info.cz

Články odjinud

Pomohl Google Hillary Clintonové ve volbách? Trumpovo obvinění je relevantní, ale přehnané

Donald Trump se na svém Twitteru zaradoval z odhalení, že podle studie projednané v americkém Senátu měl Google ovlivňovat výsledky vyhledávání tak, aby pomohl Hillary Clintonové k zisku až šestnácti milionů hlasů v prezidentských volbách v roce 2016. Z toho dovozuje, že nebýt Googlu, bylo by jeho vítězství o poznání drtivější.

Od amerických prezidentských voleb v listopadu uplynou tři roky a Spojené státy žijí přípravami na volby v nadcházejícím roce. Přesto Donalda Trumpa neomrzelo vracet se k volebnímu souboji s Hillary Clintonovou. Naposledy tak učinil v tomto týdnu, když na twitteru odkazoval na závěry studie projednané v senátním podvýboru pro spravedlnost s tím, že potvrzuje, že nebýt Googlu, mohl ve volbách Clintonovou porazit s ještě přesvědčivějším výsledkem.

Podle Trumpa studie poukazuje na skutečnost, že největší internetový vyhledávač manipuloval s výsledky vyhledávání tak, že upřednostňoval informace stranící Clintonové, čímž mělo dojít k ovlivnění až šestnácti milionů voličů. Clintonová ve volbách sice získala o téměř tři miliony hlasů více, nicméně k výhře jí to nestačilo kvůli specifickému systému volitelů, ve kterém Trump zvítězil v poměru 304:227.

Je ale realita skutečně taková, že Hillary Clintonová obdržela díky Googlu o miliony hlasů více? Ano i ne. Respektive studie ukazuje manipulaci ze strany Googlu, nicméně činit z ní závěry o tom, kolik voličů díky této manipulaci Clintonovou volilo, není zdaleka tak jednoduché. Navíc Trumpem tvrzených šestnáct milionů odhadům studie už vůbec neodpovídá.

Sama Hillary Clintonová na Trumpův tweet zareagovala tím, že studie byla vyvrácena jako neprůkazná, jelikož hodnotila chování pouhých 21 nerozhodnutých voličů, což – jak Trumpova někdejší oponentka jízlivě poznamenala – je zhruba polovina počtu jeho spolupracovníků obviněných ze spolupráce s Ruskem. Na Trumpovu obranu se pak do diskuse přidal sám autor studie, psycholog Robert Epstein, který se označuje za celoživotního levicově smýšlejícího podporovatele obou manželů Clintonových.

Epstein Clintonovou upozornil, že výzkum z roku 2016, o který se studie opírá, probíhal na základě dat vzešlých ze zkoumání více než třinácti tisíc zadaných vyhledávání týkajících se voleb a bere v potaz přes devadesát osm tisíc stránek, na které odkazovaly výsledky tohoto vyhledávání. Ovlivňování výsledků ve prospěch Clintonové je podle něj z těchto dat evidentní. Podle odhadů, které na půdě Kongresu prezentoval mohla tato manipulace ovlivnit nejméně 2,6 milionu voličů a nejvíce pak zhruba deset milionů. Trump tedy své tvrzení o šest milionů voličů přibarvil.

„Hillary Clintonová byla dlouhodobě na Googlu závislá jak finančně, tak ve smyslu hlasů, které jí Google pomáhal získávat,“ prohlásil Epstein. Narážel mimo jiné na skutečnost, že mateřská společnost Googlu Alphabet byla v prezidentských volbách nejštědřejším sponzorem Clintonové kampaně a více než 96 % zaměstnanců společnosti, kteří poslali své peníze některému z kandidátů, je poslalo právě Clintonové. Hlavní technologickou manažerkou kampaně pak byla bývalá vysoce postavená manažerka Googlu Stephanie Hannonová, a zároveň Clintonová spolupracovala i s bývalým CEO Googlu Ericem Schmidtem.

Server Washington Post pak ve své analýze studie uvádí, že jakkoliv skutečně nemůže být sporu o tom, že ze strany Googlu došlo k manipulaci s výsledky vyhledávání ve prospěch Hillary Clintonové, je již metodologicky nejasné, jak vlastně Epstein došel k počtu ovlivněných voličů a zjistit přesné číslo zahrnující ty voliče, kteří se skutečně rozhodli na základě zmanipulovaného vyhledávání na Googlu, je prakticky nemožné.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud