Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Princ Louis už má křtiny za sebou, královna na obřadu chyběla

Princ Louis už má křtiny za sebou, královna na obřadu chyběla

Arcibiskup z Canterbury Justin Welby dnes v královské kapli paláce svatého Jakuba v Londýně pokřtil při soukromém obřadu třetího potomka britského prince Williama a jeho manželky Kate. Louis Arthur Charles, narozený 23. dubna, je pátým v pořadí nástupnictví na britský trůn.

U křtu byla blízká rodina a pozvaní přátelé, ale nikoli královna ani její manžel princ Philip. Jak oznámil Buckinghamský palác, rozhodlo se o tom před určitým časem a důvodem nejsou zdravotní problémy, nýbrž to, že se dvaadevadesátiletá královna dnes vracela ze sídla Norfolku a čeká ji rušný pracovní týden.

Kensingtonský palác na twitteru zveřejnil video zachycující aktéry při příchodu do kaple. Poprvé byla k vidění pohromadě celá pětičlenná rodina prince Williama, který vedl za ruku obě starší děti, prince George a princeznu Charlotte.

Kate krátce hovořila s arcibiskupem a podle novinářů mu řekla, že je Louis velmi klidné dítě. Vévodkyně z Cambridge doufá, že to tak zůstane.

Jako první do kaple vešel princ Charles, tedy Louisův dědeček, s manželkou Camillou. Za rodinou prince Williama pak bylo vidět jeho bratra Harryho s manželkou Meghan. U obřadu, při němž arcibiskup Louise pokřtil vodou z řeky Jordán, byli i sourozenci Kate sestra Pippa a bratr James.

Obřad začal v 17:00 SELČ a trval asi čtyřicet minut. V téže kapli byl pokřtěn také Louisův starší bratr prince George narozený v roce 2013. Jejich sestra Charlotte byla křtěná v roce 2015 v kostele v Sandringhamu v Norfolku.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1