Tisíce tun nafty z potopené lodi ohrožují francouzské pobřeží. Hrozí ekologická pohroma | info.cz

Články odjinud

Tisíce tun nafty z potopené lodi ohrožují francouzské pobřeží. Hrozí ekologická pohroma

Tisíce tun topné nafty, dva tisíce aut i dvě stovky tun kyseliny skončily v moři po potopení italské lodi Grande America. Francouzi se teď obávají o své pobřeží i mořský život v této části Atlantiku.

Francie vyhlíží ekologickou katastrofu na svém západním pobřeží. Asi 200 kilometrů od něj se pohybuje velká černá skvrna, která by mohla v nejbližších dnech dosáhnout francouzských pláží. Jde o 2200 tun topné nafty unikající z potopené italské lodi Grande America.

„Podle našich předpovědí by mohly části dosáhnout pobřeží Nové Akvitánie v neděli nebo pondělí. Je zde riziko, že nepříznivá předpověď počasí zkomplikuje operace na vyčištění moře,“ píše se v prohlášení ministerstva pro životní prostředí.

214 metrů dlouhá loď plula z Hamburku do marocké Casablanky. V neděli večer na palubě vypukl požár a v úterý odpoledne se plavidlo potopilo v Biskajském zálivu (tři stovky kilometrů od přístavu La Rochelle). Posádku 26 námořníků a jednoho pasažéra zachránila britská válečná loď HMS Argyll, jež proplouvala nedaleko.

Grande America se potopila do hloubky 4600 metrů, což značně ztěžuje případné vypumpování paliva. Tím je výše zmíněných 2200 tun topné nafty. Jako náklad vezla loď celkem 365 kontejnerů, z nichž 45 obsahuje nebezpečné chemikálie, a také 2000 automobilů.

Hlavním rizikem je palivo

Asi čtyřicítka kontejnerů spadla do moře ještě před potopením lodi. Většina z nich viditelně tekla a byla těžce poškozená požárem,“ citoval týdeník Le Nouvel Observateur viceadmirála Jeana-Louise Loziera.

V kontejnerech bylo asi 100 tun kyseliny chlorovodíkové a 70 tun kyseliny sírové. Podle Loziera ale chemikálie nepředstavují pro životní prostředí příliš velké riziko, protože většina z nich shořela při požáru. Hlavním nebezpečím je tak vytékající palivo, jež se blíží k francouzskému pobřeží. Nyní tvoří temnou skvrnu o délce deseti a šířce jednoho kilometru.

Ekologové ale upozorňují taky na riziko plynoucí z potopených aut: „2000 aut na mořském dně znamená stovky tun toxických materiálů v zóně bohaté na ryby, plankton i mořské savce,“ tvrdí Jacky Bonnemains, mluvčí neziskovky Robin des Bois, která už v bretaňském Brestu podala trestní oznámení kvůli znečištění a opuštění odpadu.

Laxnost okolo námořní dopravy

S kritikou vlády přišel europoslanec a lídr zelených v evropských volbách Yannick Jadot, který poukázal na „laxnost, jež panuje okolo námořní dopravy“. Ministr pro ekologický přechod François de Rugy mu vzkázal, že neví, o jaké laxnosti mluví, a že stát dělá všechno pro to, aby následky ekologické havárie zmírnil. Do oblasti vyslal čtyři další lodi.

Situaci se snažil uklidnit i starosta la Rochelle Jean-François Fountaine, podle kterého uniklé palivo nejvíc ohrožuje populace ústřic a mušlí. „Není ale třeba propadat panice, množství paliva není srovnatelné s tím, co už jsme zažili při havárii Eriky před dvaceti lety,“ citovala ho televize BFM.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud