Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Lidé žijí v sociální bublině. Mají pocit, že jejich okolí volí jen jejich kandidáta, tvrdí experti

Lidé žijí v sociální bublině. Mají pocit, že jejich okolí volí jen jejich kandidáta, tvrdí experti

Stává se to před jakýmikoli volbami. Voliči mají pocit, že všichni v jejich okolí volí jejich favorita, ovšem konečné výsledky pak ukážou něco jiného. Lidé čím dál více žijí v sociálních bublinách, ve kterých se setkávají jen s lidmi podobných názorů. Často z toho pak získají pocit, že jejich postoje zaujímá většina společnosti, přestože to tak být nemusí. Největší podíl na tom dle expertů mají sociální sítě.

Voliči Miloše Zemana říkají, že neznají moc lidí, kteří volí Jiřího Drahoše. Drahošovi podporovatelé tvrdí to samé v opačném gardu. Lidí se přirozeně obklopují přáteli s podobnými názory. Život „v bublině“ ale může působit dojem, že jiných názorů je marginální množství. Tendenci sdružovat se s podobně zaměřenými lidmi nyní ale navíc dle expertů podporují sociální sítě. Ty uzavírají uživatele „v bublině“ ještě víc i prostřednictvím cílené reklamy.

„V prostředí prodeje má tento nástroj velký přínos nejen pro marketéry, ale i pro samotné uživatele. Spotřebitel totiž není zbytečně obtěžován nabídkami, o které nemá zájem, ale je mu naservírováno přesně to, co aktivně vyhledává,“ popisuje princip cílené reklamy reklamní specialista Jan Vašík z agentury Fairy Tailors. Na sociálních sítích je tak uživatel obklopen nejen podobně smýšlejícími lidmi, ale i reklamou, která ho v jeho názoru utvrzuje nebo mu nabízí to, co do jeho chutí a preferencí hladce zapadá.

Tyto praktiky se naplno začaly projevovat i v současném hlasování o nové hlavě státu. „V letošních volbách je vidět, že marketéři pracují s určitou konfirmativní bublinou. Ve volbách jde o moc, proto nehraje velkou roli co je pravda nebo nepravda. Nejdůležitější je účelnost a ukazuje se, že na cestě k vítězství se hodí všechno. Od zneužívání členů rodiny k sebepropagaci až po podsouvání zkreslených informací,“ potvrzuje mediální expert Jan Jirák.

Se stoupajícím množstvím propracovaného PR ale zároveň voliči začínají čím dál víc chápat, že skrze sociální sítě k nim nepromlouvají jejich oblíbenci, ale jejich PR týmy. „Voliči začínají chápat, že to co se jim předvádí, jsou marketingové konstrukce a dokonce to už ani nepovažují za podvod. Jde jen o to, aby obsah nějakým způsobem korespondoval s kandidátem samotným,“ dodává Jirák.

Konečné výsledky po 1. kole
Vstup do speciálu
Sečteno: 100.00%
Účast: 61.92%

Přestože volby jsou v obklopení PR specialistů už několik let, v Česku zatím nejsou kampaně tak agresivní a zacílené jako na Západě. Například při poslední prezidentské volbě ve Spojených státech amerických kandidáti pracovali ve svých kampaních s podrobnými databázemi voličů, které kromě volebních preferencí a základních údajů, jako například adresy a telefonu, obsahovaly také i informace o počtu členů v domácnosti, počtu dětí anebo dokonce výši příjmů. „Některé marketingové postupy se k nám sice importují. Je však otázka, jak se s nimi dokáže české publikum vyrovnat,” dodává Jirák. 

Kompletní informace o druhém kole prezidentských voleb naleznete zde>>>

Drahoš, nebo Zeman? Komu před druhým kolem voleb fandí průzkumy, čtěte zde>>>

Vše o volbách prezidenta ČR 2018 čtěte zde

Videa a bohaté fotogalerie z prezidentských voleb sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek