Články odjinud

Špína, uprchlíci a Halík. 9 věcí, které mohou Drahošovi prohrát druhé kolo prezidentských voleb

Špína, uprchlíci a Halík. 9 věcí, které mohou Drahošovi prohrát druhé kolo prezidentských voleb

Výsledky prvního kola hovoří pro Jiřího Drahoše mnohem nadějněji než volební průzkumy. Letmé přepočítávání hlasů pro antizemanovské kandidáty teď z Drahoše dělá favorita druhého kola. Jenže do konce voleb zbývá ještě dlouhých 11 dní. Tady je devět překážek, které Drahoš nemusí přeskočit.

 
 
 
 

1. Halík a spol.

„Nadcházející zápas dvou kultur – džentlmenství a barbarství – ukáže nám samým i světu, jaká je kvalita našeho národa, zač Češi stojí a jakou budoucnost si zaslouží,“prohlásil po prvním kole kněz a teolog Tomáš Halík.

Tohle tažení šiřitelů nekompromisního dobra už nadělalo tolik škody, že společnost dokázalo rozdělit možná víc než Miloš Zeman. Znamenají snad Halíkova slova to, že když souboj Zeman – Drahoš dopadne 49:51, jsme kvalitní národ, a když 51:49, tak jsme národ nekvalitní? Co je to za pitomost? Zeman rád a často vulgárně uráží různé skupiny lidí. Halík to sice nedělá vulgárně, ale kdykoliv komentuje stav národa sebevybranějšími slovy, stejně slyším takové to „a vy, co s námi nesouhlasíte, jste idioti“. Halík v zásadě zavrhuje půlku společnosti, vyhání ji na okraj a nahání její hlasy Zemanovi. Nalepení těchto lidí na Drahoše mu body nepřinese. Ono říct lidem, že jsou hloupí, a pak je přesvědčovat, aby vám věřili… To prostě nefunguje.

2. Televizní duel Zeman x Drahoš

Zeman chce televizní duel s Jiřím Drahošem. Až dosud se veřejným diskuzím s osmi vyzyvateli vyhýbal ve snaze využít aureoly povzneseného prezidentství. Hned po volbách ale slíbil, že „přání“ Jiřího Drahoše utkat se tváří v tvář vyhoví.

Zeman je politická bestie. Přímý duel se Zemanem je to nejhorší, co se v tomto ohledu nezkušenému Drahošovi může stát. Jakmile to bude jeden na jednoho, bude hrát Zeman přesilovku. Drahoš bude složitě hledat pravdu a odpovědi postihující celou šíři složitosti komplikovaných problémů, zatímco Zeman vytáhne okamžitě cokoliv, i kdyby to byla lež. To se mu osvědčilo. Dohledávat pravdivost a podstatu sporů televizní debaty bude málokdo. Nejefektivnější jsou rychlé a zničující reakce. Zeman bude na koni.

Kompletní zpravodajství k prezidentským volbám 2018 najdete zde>>>

3. Uprchlíci a euro

Vědci proti strachu a lhostejnosti. Tak se jmenuje výzva skupiny vědců z roku 2015, která žádala politiky, média i veřejnost, aby se neobraceli k uprchlíkům zády, neházeli všechny do jednoho pytle a snažili se je přijmout a pomoci jim. Jiří Drahoš ji podepsal jako jeden z prvních.

Vlastně nešlo o nějaké bezbřehé vítačství, ale docela umírněné vyjádření rozumného: Jsou tu skutečné oběti násilných konfliktů, kterým umíme pomoci, a tato pomoc je ctností. Zeman je ale schopen na tom Drahoše rozcupovat – ne pro všechny voliče, stačí mu ta váhající, lehce euroskeptická skupina, která Zemana sice nerada, ale ty nesmyslné povinné uprchlické kvóty ještě víc. A k tomu ještě se Drahoš pozitivně staví k euru. V dnešní době! Což o to, Zeman taky, ale pro příliv dalších voličů to bude u Drahoše hrát mnohem větší roli než u současného prezidenta. A tvůrci Zemanovy (ne)kampaně to dobře vědí.

4. Špína na Drahoše

Už se to ví a opakovaně to zaznělo. Kampaň Jiřímu Drahošovi vede Jakub Kleindienst, který působil ve vedení dnes stíhané firmy ML Compet spojované s korupcí u zakázek Středočeského kraje v době, kdy ho vedl David Rath.

No a co, řeknete si, vždyť Mynář s Nejedlým mají takové skandály, že nějaké podezření se s tím nemůže vůbec poměřovat. Jasně. Ale u Drahoše to zase bude hrát mnohem větší roli než u Zemana. Otázka je, co ti dva na Drahoše ještě vymyslí – nemusí to být nic skutečného, stačí podezření, zasadit semínko pochybnosti – bůh ví, jak ono to je, vždyť na každém šprochu pravdy trochu. Na Hradě mají fantazii bohatou. A další procento hlasů je pryč.

5. Součet Drahoš + Fischer + Horáček + Hilšer

Součet procentuálních zisků hlasů zmíněných, jednoznačně antizemanovských kandidátů je 54,84 procenta. Ti tři už Drahoše navíc podpořili do druhého kola. Jako záloha je tam ještě Topolánek. I ten po prvním kole vyzval, ať jeho voliči dají hlas Drahošovi. To už je skoro 60 procent, takže to vypadá, že Drahoš nemůže prohrát, i kdybyste zrovna vy osobně zůstali doma.

Můžete, ale abyste se nedivili. Žádný prostý součet tady neexistuje (viz další bod). Dost možná vás překvapí připomenutí voleb před pěti lety. Zeman v prvním kole porazil Schwarzenberga jen o prsa (24,21 % a 23,4 %). V druhém kole Zeman dokázal na rozdíl od svého konkurenta počet hlasů více než zdvojnásobit. To teď nepotřebuje. Naopak. Dvojnásobek hlasů musí nasbírat Drahoš. Když si k tomu připočtete zákonitosti, jako že v druhém kole bude nižší účast a část voličů se doporučení svých favoritů z kola prvního vzepře, představa suverénně vítězícího Jiřího Drahoše se začne hroutit.

6. Nevoliči Zemana budou automaticky volit Drahoše

Až na Jiřího Hynka, Petra Hanniga a částečně Vratislava Kulhánka se všichni rozhodli kandidovat i proto, aby sesadili z Hradu Miloše Zemana, a nebude jim až tak moc vadit, když to nakonec dokáže někdo jiný než oni. Čekáte, že všichni jejich voliči tudíž tento cíl budou sledovat i v druhém kole?

Na to pozor. Kdyby to bylo takhle jednoduché, nejspíš by ještě víc lidí volilo Jiřího Drahoše už napoprvé, protože jeho šance porazit Zemana v průzkumech vycházely zdaleka nejlépe. Ve skutečnosti skoro třetina voličů dala hlas Fischerovi, Horáčkovi a Hilšerovi už jenom proto, že Drahoše nemusí, zdá se jim nijaký a měkký. Topolánkovi voliči na doporučení bývalého premiéra budou kašlat zvysoka – můj laický tip je, že většina k druhému kolu nepůjde a ze zbývající části jich většina do urny hodí Zemana. Protože proč by volili Drahoše? Pak už Zemanovi může stačit třeba i polovina procenta, kterou mu dají voliči Hynka (neeurohujeři), Hanniga (senioři) a Kulhánka (škodováci).

7. Drahoš není Zeman

Zdá se, že většina národa už vidí, že Zeman je nemocný, alkoholem nasáklý vulgární sprosťák, který zašel moc daleko, a tudíž se tentokrát všichni spojí, aby ho porazili.

Žijeme v době, kdy na sebe pozornost strhávají ti, kteří vyhrotí diskuzi, jasně a co nejsrozumitelněji zformulují svoje postoje i za cenu nemístného zjednodušení a vystraší své voliče vidinou protivníkova vítězství. Jiří Drahoš v tom má obří rezervy. Kde je jeho vnitřní trumf pro druhé kolo, který naláká ostatní voliče? Hlavní důvod volit Drahoše pro voliče ostatních Zemanových vyzyvatelů bude skutečně sesadit Zemana. Drahošovou hlavní výhodou je pro většinu z nich to, že není Zeman. Může to stačit, ale Drahoš touhle kartou musí do stolu pořádně praštit.

8. Drahoš není Babiš

Myslíte, že většina lidí nemá ráda Babiše, a tudíž nebude volit jeho spojence Zemana?

Omezit moc Andreje Babiše je jistě důležitou motivací velké části voličů, kteří na Hradě už nechtějí nikoho, kdo bude nadbíhat bývalému agentovi StB. Jenže Zeman potřeboval Babišovy voliče jen k prezidentským volbám, pak už je potřebovat nebude. Svůj postoj k Babišovi může zcela změnit. Pokud Zeman před druhým kolem sem tam Babiše za něco očividného zkritizuje a dá najevo, že když bude třeba, premiérovi nic nedaruje, může získat další hlasy, které Drahošovi pak budou chybět. Navíc Zeman s premiérem zametat umí – má na to dost zkušeností i talent. Naopak Jiří Drahoš, do kterého mnozí vkládají své antibabišovské naděje, může být z dvojice vrcholných představitelů státu tím slabším. Nějaké to procento voličů tohle může vidět ještě před druhým kolem voleb.

9. Nevoliči nevolí?

Kdo nevolil v této situaci v prvním kole, nebude volit ani v druhém. Tohle se zdá v té vyhrocené atmosféře opravdu jasné.

Jenže to tak být nemusí. Postup Zemana do druhého kola byl tak jistý, že část jeho voličů skutečně doma zůstala a chystá se až na druhé kolo. Část nevoličů může mít averzi k Jiřímu Drahošovi tak velkou, že se přemůžou a raději to tomu Zemanovi hodí. A pár voličů, a teď se nesmějte, mohla ovlivnit i šířící se „informace“, že stávající prezident postupuje do druhého kola automaticky, a tudíž není třeba jej v prvním kole volit. Vzhledem k tomu, že druhé kolo bude dost možná přetahovaná o jednotlivé hlasy, je i s takovými voliči ze zálohy potřeba počítat.

Konečné výsledky po 1. kole
Vstup do speciálu
Sečteno: 100.00%
Účast: 61.92%

Více článků o prezidentských volbách na webu Reflex.cz ZDE >>>

Vše o volbách prezidenta ČR 2018 čtěte zde

Videa a bohaté fotogalerie z prezidentských voleb sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek

Články odjinud

Problémy ZOOTu ukázaly, že nablýskaný marketing byznys nedělá. Přijdou další pády

Zpráva, že internetový prodejce oblečení ZOOT se dostal do problémů, není pro lidi, kteří se na trhu orientují, velkým překvapením. Pro malé investory, kteří uvěřili řečem o rychle rostoucím start-upu, může být šokem. Pokud si tedy koupili dluhopisy firmy, nyní o své peníze pravděpodobně přišli. Podobných dluhopisů je ovšem českých trh plný, a proto vám přinášíme článek ekonoma Rostislava Plívy, který před nákupem dluhopisových šmejdů varuje. 
 
 
 

V poslední době se začínají rojit varování před narůstajícím počtem emisí dluhopisů. Vedle několika článků se nechala slyšet i ČNB ústy člena bankovní rady (například ZDE).

Investoři bývají obvykle varováni před firmami, které mají například krátkou historii, malý či dokonce záporný vlastní kapitál a negenerují zisk. V tomto článku bych ale chtěl upozornit, že i firma s vlastním kapitálem a generující slušný zisk, případně s dobrou rentabilitou vlastního kapitálu (ROE), může být potenciálně nebezpečná, protože se může jednat o pyramidovou hru. Zároveň rovnou upozorňuji, že takových firem není v České republice málo, a buďte proto obezřetní, kam své peníze dáváte.

Link

Jak takové „letadlo“ funguje? Firma A, která hodlá vydat dluhopisy, si najde investiční zprostředkovatele, přes které je schopna prodat své dluhopisy. Řekněme se splatností 3 roky a kupónem 6 % ročně a v objemu 100 milionů korun. Investiční zprostředkovatel sice při nabízení daných dluhopisů poruší mnoho předpisů, ale to je nyní vedlejší. Po získání prostředků Firma A nakoupí nějaká aktiva. Například Firmu B, nebo nějakou nemovitost, například v hodnotě 90 milionů. Nemovitosti jsou pro tento účel mimořádně oblíbené. Za zbylých 10 milionů firma zaplatí svůj provoz, management, asistentky, ale hlavně zaplatí distributorovi dluhopisů – investičnímu zprostředkovateli. Ten pokračuje v činnosti a nabízí další dluhopisy od stejného emitenta – Firmy A.

Po prvním roce Firma B vygenerovala zisk a u nemovitosti je příjem z jejího nájmu. Díky tomu je Firma A schopna vyplatit investorům 6% kupón. S výplatou kupónu s nadstandardním výnosem jsou investoři spokojeni a často tak  zainvestují do dluhopisů další peníze. Firma A však zatím nic nezískala pro sebe. Má aktiva v hodnotě 90 milionů korun a pasiva 90 milionů korun, při záporném vlastním kapitálu 10 milionů korun, který je dán provozní ztrátou a vyplacením odměny zprostředkovatelům a 100 miliony dluhů vůči investorům. Firma A se proto rozhodne přecenit svá aktiva. Ať už se zdůvodněním, že roste cena nemovitostí, nebo že díky klesajícím úrokovým sazbám rostou násobky, za jaké by byla schopna prodat Firmu B. Výsledná rozvaha tak bude vypadat, že aktiva jsou například 110 milionů a pasiva rovněž 110 milionů, přičemž skladba pasiv je 100 milionů dluhu vůči investorům a 10 milionů zisku.

Link

Ne vždy musí být Firma A natolik chamtivá, aby celý nárůst vykázala během jednoho roku. Růst aktiv jejich přeceněním může rozložit do více let, ale princip zůstává zachován. Rovněž bude mít tendenci držet taková aktiva a své transakce uzpůsobovat tomu, aby zisky z přecenění nemusela danit.

Po několika letech dalších a dalších prodejů dluhopisů a dalších a dalších přeceňováních pak bilance firmy může vypadat například následně. Aktiva 800 milionů korun. Pasiva 800 milionů korun, která se skládají z dluhu vůči investorům ve výši 600 milionů a vlastního kapitálu vyplývajícího z historického zisku 200 milionů. To vypadá jako rozumná páka 3:1. Nákupní hodnota aktiv v pořizovacích cenách je však například jen 500 milionů. 300 milionů nárůstu je dáno přeceňováním. 100 milionů firma spotřebovala na svůj provoz a odměny distribuci. Firma je solventní pouze do té míry, do jaké byly přeceňovací praktiky oprávněné.

To bychom měli způsob, jak Firma A dosáhne zisku. Nyní k tomu, jak si její zakladatelé přijdou na víc peněz, než ty, které si vyplatí za běžný provoz na mzdách. Firma A má sice zisk 200 milionů, ale není schopna si ho vyplatit, protože ho dosahovala jen díky přecenění podílů. Nemá žádné cash-flow, díky kterému by si mohli její zakladatelé zisk vyplatit a rozdělit. Firma A se proto rozhodne vydat další dluhopisy. V její závěrečné zprávě jsou účetní výkazy na první pohled akceptovatelné. Rovněž prodej těchto dluhopisů je nově ochotno dělat již více distributorů. Ti, kteří měli na začátku obavu prodávat dluhopisy prázdné schránky, nyní vidí obstojná čísla a jsou ochotni nabízet dluhopisy svým klientům.

Link

Po další emisi majitelé vypadají jako úspěšní podnikatelé, investoři jsou spokojení, protože pravidelně dostávají svůj kupón a případně i jistinu. Kupóny a jistiny jsou však spláceny pouze díky dalším emisím. Celá tato hra však funguje jen do doby, než například vzrostou úrokové sazby a je těžší najít odhadce, který by nemovitost přecenil směrem vzhůru. Nebo do doby, kdy se stejným způsobem dají přecenit podíly ve Firmách B a dalších.

Nechci výše uvedeným příkladem tvrdit, že všechna takováto „investiční schémata“ jsou podvod. V naší republice je stále většina takových, kteří zhodnocují majetek svých firem bez účetních triků. Chci říct jen to, že obdobní dluhopisoví šmejdi existují. Vydávají se za podnikatele, ale přitom podnikat a skutečně zhodnocovat majetek firem neumí. V některých případech pouze využívají současného ekonomického boomu, který jim umožňuje dané modely dostatečně dlouho využívat. Vyčištění trhu provede až další krize.

Pokud si nejste zcela jisti, že dovedete odlišit poctivého emitenta dluhopisů od toho nepoctivého, jakého jsem popsal výše, raději se investicím do dluhopisů vyhněte. Privátní, ale ani veřejná emise s prospektem schváleným ČNB není vždy bezpečnou investicí. ČNB posuzuje pouze formální správnost a úplnost prospektu. Neověřuje ekonomickou racionalitu a pravdivost údajů. Tu má dělat investiční zprostředkovatel, obchodník s cennými papíry, či investor sám.

Link

-1