Kampaň před volbami jde do finiše: přehlídka slibů bez ústředního tématu

ČTK, lup

15. 10. 2017 • 14:13

Volební kampaň stran kandidujících do Poslanecké sněmovny míří do finiše. Podle expertů byla méně výrazná v porovnání s minulými volbami a mnoho překvapení nenabídla. Střídmější byla i s ohledem na finanční omezení dané zákonem. Více než na billboardy se strany soustředily na kontaktní kampaň, sociální sítě a internetová média. Závěrečné mítinky uchystala jen část stran.

Kampani chybělo ústřední téma, strany kladly důraz spíše na propagování vlastních volebních slibů a plánů od výše mezd a důchodů po opravy silnic. Migraci jako téma využily pouze protiislámsky laděná uskupení. I cena másla nebo nově těžba lithia byly v kampani jen dílčími tématy.

Podle předsedy Institutu politického marketingu Karla Komínka letošní kampaň nepřinesla žádné revoluční posuny. Nejviditelnější v ní bylo ANO, nejnápaditější ji měli Piráti, uvedl expert.

Kandidáti v rámci kontaktní kampaně více vyráželi na společenské akce, lidové a obecní slavnosti. Strany neopomenuly ani plakáty, programové letáky, volební noviny či knihy se svými vizemi o podobě ČR. Některé kampaň spojily s petičními akcemi, jiné vsadily na žaludky voličů. Snídaně pro ně začali dělat lidovci v Jihočeském kraji, předseda ANO Andrej Babiš například v Chebu nabízel v rámci své kampaně oběd za 20 korun, další vsadili na víno a burčák či pojízdné kavárny.

Ke své propagaci strany využívaly také polepy na prostředcích hromadné dopravy i prostředky vlastní. KSČM zapojila do kampaně autobus značky Karosa, který pojmenovala Třešňák. Volebním autobusem i lodí na solární pohon brázdili republikou Piráti. Zelení se představili v karavanech se solárními panely.

Hnutí ANO zaujalo na náměstí Svobody v Brně stánkem, který se stal hitem internetu. Hlavy politiků totiž v kombinaci s orlojem některým lidem připomínají mužské přirození. ODS zvala voliče na promítání filmu Špunti na vodě, do kampaně zahrnula show předsedy strany Petra Fialy s hercem Martinem Dejdarem. TOP 09 se zaměřila na kampaň door to door, ve které chodí kandidáti za lidmi přímo domů.

Někteří z lídrů při volební kampani utrpěli zranění. Například předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek havaroval při cyklojízdě mezi Hradcem Králové a Smiřicemi, lídr ČSSD Lubomír Zaorálek zase utrpěl úraz na hlavě při autonehodě na Znojemsku.

Vše o sněmovních volbách čtěte zde.

SDÍLET