Horší než pandemie koronaviru. Válka na Ukrajině těžce doléhá na evropské automobilky

Lukáš Vojáček, E15

E15 PREMIUM | Boje na Ukrajině budou mít podle expertů citelné dopady na automobilový průmysl. Na rozdíl od předchozí krize, kterou vyvolala pandemie covidu, však ta současná dolehne výhradně na evropské firmy. To může automobilky výrazně znevýhodnit oproti konkurenci z USA, Japonska, Číny či Jižní Koreje. Následky pocítí i spotřebitelé. „Zdražení všech vozů o dvouciferné procento je v letošním roce prakticky jisté,“ odhaduje odborník na automobilový trh ze společnosti EY Petr Knap.

Sotva se evropští výrobci automobilů začali vzpamatovávat z koronakrize a globálního nedostatku čipů, zasáhla je další rána v podobě rostoucích cen ropy a zemního plynu. Zdražování fosilních paliv ještě zrychlilo po zahájení ruské invaze na Ukrajinu na konci února. K tomu se nyní, rovněž v důsledku války, přidává nedostatek některých klíčových surovin.

V Rusku se například nachází 38 procent světových zásob palladia, které se používá především k výrobě katalyzátorů spalovacích motorů. Na Ukrajině sídlí celá řada důležitých dodavatelů pro evropské značky. „Kvůli tomu lze očekávat zpoždění v dodávkách nových aut v podstatě napříč celým evropským trhem. Ještě zásadnější je ale opouštění ruského trhu. Mnoho automobilek má v Rusku své továrny a především musí z plánovaných tržeb odepsat bohaté Rusy,“ vypočítává šéf leasingové společnosti Driveto Adam Szabó.

sinfin.digital