Válka ukončila ruskou éru Karlových Varů. Hotely změnily klientelu, byty za staré ceny nikdo nechce

E15 Premium, Lucie Staňková

E15 PREMIUM | Karlovy Vary platily dlouhou dobu za místo Rusům zaslíbené. Zlatá éra, kdy se do nejznámějšího českého lázeňského města štědře sypaly rubly, se ale stala minulostí. Ruštinu ve městě už zaslechnete zřídka. Nahradila ji němčina ze Západu přijíždějících hostů i čeští turisté užívající si prázdné ulice připomínající pandemickou dobu.

Prázdnotu ulic pocítí návštěvník hned po příjezdu. Po kolonádě bohatá lázeňská klientela hustě nekorzuje, velká část obchodů s luxusním zbožím je zavřena a jejich výlohy jsou často zaslepené plachtami. Utrpěly i tradiční obchůdky s lázeňskými hrnečky a prodejny křišťálu, které se u ruských zákazníků těšily velké oblibě. Zájem o pobyt v lázních mezi Rusy chladl již posledních patnáct let. Oslabilo ho několik událostí, k nimž se nyní přidala i válka na Ukrajině.

„Je znát dlouhodobý úbytek ruských turistů. Citelnou ránu samozřejmě zasadil covid, kdy se centrum úplně vylidnilo. Řada lázeňských domů se zavřela a zakonzervovala, některé z nich se prodávají,“ říká realitní makléř M&M reality Boris Musil.

„V roce 2020 několik lázeňských domů zavřelo, protože jejich byznys plán byl zaměřený na ruskou klientelu, která sem kvůli covidu téměř přestala jezdit. Nechtěly zareagovat cenovou politikou, aby přišli jiní hosté, tak provoz přerušily a bylo to jejich obchodní rozhodnutí,“ potvrdil i náměstek karlovarské primátorky Tomáš Trtek (ANO 2011).

Odjeli i diplomaté

Návrat klientů teď ale překazil Putinův útok na Ukrajinu. Den po propuknutí války byl uzavřen i místní ruský konzulát, během necelých tří týdnů odcestoval zpět do Moskvy i poslední diplomat.

Hotely a lázeňské domy se na úpadek ruského zájmu připravovaly už delší dobu. Mezi ně patří i hotel Imperial, který se přestal zaměřovat na ruské turisty už po anektování Krymu v roce 2014.

„Diverzifikace se nám určitě vyplatila. Úbytek ruských klientů je tady cítit už od roku 2015 a poslední dva roky od začátku pandemické situace tady v podstatě žádní ruští klienti nejsou. Imperial se s tím, myslím, vyrovnal dobře, takže nás tahle situace tolik nezaskočila,“ říká generální ředitel hotelu Alexandr Rebjonok, jehož rodina vlastní zhruba třetinový podíl v Imperialu. Zároveň dodává, že velký návrat ruských klientů po pandemii tak jako tak nečekal.

sinfin.digital