Epidemie koronaviru dopadla i na tabákový byznys. Státní rozpočet kvůli tomu může přijít o miliardy

vkr

31. 03. 2020 • 12:55

Epidemie koronaviru podle tabákových společností zasáhla i trh s cigaretami a přeneseně tedy také daňové příjmy pro státní rozpočet. Podle analýzy British American Tobacco uzavření hranic České republiky s Německem a Rakouskem de facto zrušilo příhraniční obchod s tabákovými výrobky, který v celkovém objemu tuzemských prodejů představuje až 30 procent. To pro český státní rozpočet představuje daňovou ztrátu až 1,8 miliardy korun měsíčně, argumentuje British American Tobacco.

V příhraničních oblastech se kvůli uzavření hranic neprodává v přibližně pěti stovkách prodejen, kde dříve bylo živo. Až o třetinu levnější české cigarety si tam hojně kupovali právě Němci a Rakušané. Teď je podobným přeshraničním výpravám konec a důsledky pociťují obchodníci a výhledově i státní rozpočet. Ten kvůli nulovým nákupům tabáku cizinci podle odhadů British American Tobacco přichází měsíčně o 1,4 miliardy na spotřební dani a 400 milionů na DPH. 

Epidemie koronaviru však dopadá i na prodejce, kteří doprodávají cigarety a další tabákové výrobky se starou spotřební daní. Tabákové výrobky se starou daní se totiž mohou prodávat jen do konce května, jenže vzhledem k uzavřeným prodejnám není, kde je udat. Majitelům nejspíš nezbude nic jiného, než tyto výrobky odepsat.

„Postiženy budou všechny články dodavatelského řetězce. Na rozdíl od výrobců si však velkoobchodníci a maloobchodníci nemohou požádat o vrácení již zaplacené spotřební daně, dopad na ně tedy bude největší a v mnoha případech až likvidační,“ glosuje Tomáš Tesař, ředitel komunikace British American Tobacco s tím, že řešením pro letošní rok by bylo povolit doprodej alespoň tři měsíce po skončení nouzového stavu a opětovné umožnění přeshraničních nákupů.

Změna chování zákazníků

Způsob nákupu tabákových výrobků i jejich alternativ v podobě e-cigaret či nikotinových sáčků kopíruje aktuální trend, kdy zákazníci vyrážejí do trafik především v místě svého bydliště méně častěji, zato však nakupují ve větších objemech. „Pro celou řadu obchodníků je řízení zásob v tomto režimu značně problematické tím spíš, že i prodej tohoto segmentu se přesunul do online prostředí, kde došlo k výraznému nárůstu objemů objednávek,“ komentuje závěry BAT Tomáš Tesař a dodává, že i nadále jsou všechny produkty plně dostupné v sítích kiosků nebo čerpacích stanic, které zůstávají otevřeny.

„British American Tobacco s ohledem na stávající situaci poměrně rychle reagovalo posílením prodejních kanálů – eshopů, přes které prodáváme naše alternativní výrobky s potenciálně menším rizikem,“ uzavírá Tesař. 

 

SDÍLET