Nastupující americký prezident Donald Trump dával během předvolební kampaně najevo, že v ekonomické oblasti půjde proti globalizačním trendům. Za svoji prioritu si stanovil ochranu amerického průmyslu před odlivem pracovních míst do zahraničí. Tlakem, ostrou kritikou a pobídkami již dosáhl toho, že některé americké firmy přehodnotily své plány a stahují výrobu ze zahraničí do USA. Je možné, aby donutil další společnosti vrátit se zpátky k tuzemské výrobě v situaci, kdy je trendem spíše přesouvání pracovních míst do rozvojových zemí kvůli nižším nákladům na výrobu? Možná ano, shodují se ekonomové.
Metoda cukru a biče – tak se dá ve zkratce popsat vystupování Donalda Trumpa v předvolební kampani směrem k americkým firmám. Aby je donutil alespoň uvažovat o návratu výroby ze zahraničí na domovskou půdu, hrozil jim vysokými cly na dovoz. A zároveň je lákal na razantní snižování daní a omezování regulace v USA.
„Snížíme daň z příjmu právnických osob z 35 na 15 procent, což vrátí velké množství pracovních míst do USA,“ potvrdil v prosinci Trumpův záměr budoucí ministr financí Steven Mnuchin. Vedle snížení daní chce Trumpův kabinet společnostem nabídnout i možnost odepsat si mnohé položky z daní.