Brusel vytáhl do boje s cílenou reklamou na webu. Příjmy z inzerce můžou dramaticky klesnout, varují Češi

Lucie Bednárová

Zpřísnění pravidel pro ochranu soukromí v elektronické komunikaci, které podpořil tento týden Evropský parlament, může mít negativní dopad na snadno dostupný bezplatný a pestrý obsah, na který jsou uživatelé internetu zvyklí. Stanovisko europoslanců je ranou obchodnímu modelu, který je založen na příjmech z cílené reklamy. Na možné negativní dopady nařízení ePrivacy, s nímž na začátku roku přišel Brusel, na digitální průmysl upozornili zástupci českého byznysu. 

„Nařízení ePrivacy v přijaté podobě znamená drastický zásah do financování produkce obsahu pomocí příjmů z reklamy. Lze očekávat, že dramaticky ovlivní už tak složitou ekonomickou situaci řady médií a omezí pestrost obsahu na internetu,“ upozorňuje předseda Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) Ján Simkanič.

Evropský parlament, který tento týden zasedal ve Štrasburku, schválil stanovisko k připravovaným pravidlům na ochranu soukromí v elektronické komunikaci. S jejich návrhem přišla na začátku roku Evropská komise a nyní se k nim vyjadřují i další unijní instituce – kromě europoslanců hledají společný postoj i členské státy.

Jedním z kamenů úrazu celé diskuse je tzv. ustanovení o cookies, které se Komise rozhodla zjednodušit. Nová pravidla by podle její představy měla umožnit uživatelům internetu lepší kontrolu jejich nastavení a v případě rizika pro soukromí přijmout nebo zamítnout sledování cookies.

Cookies se dostaly také do stanoviska Evropského parlamentu, které znervózňuje český internetový byznys. Pokud by se promítlo do finální podoby nových pravidel, mělo by podle nich negativní vliv na celý digitální průmysl.

O co jde? Europoslanci požadují, aby uživatel pokaždé, když instaluje nebo poprvé použije software umožňující přístup k internetu, nastavil závaznou a vymahatelnou míru ochrany svého soukromí. Jinými slovy vyslovil souhlas, nebo nesouhlas s použitím souborů cookies, a to na všech svých zařízeních. Poskytovatelé obsahu a služeb zároveň nesmí přístup ke službám či obsahu podmínit právě souhlasem s užitím údajů o uživateli.

„Data jsou základním stavebním prvkem celého digitálního ekosystému. Jsou nutná pro měření návštěvnosti a uživatelského chování, které je nutné pro získání inzerce - ta je zase nutná pro získání prostředků na výrobu obsahu,“ vysvětluje Simkanič. „Inzerenti i uživatelé navíc dávají přednost reklamě, která vychází vstříc uživatelským preferencím, a méně tak obtěžuje,“ pokračuje Simkanič.

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital