Dozvuky Trumpovy katastrofální návštěvy Portorika. Po hurikánu tam kritizoval náklady na obnovu, oznámil ale nákup nových stíhaček

Michal Benatzky

05. 10. 2017 • 22:50

Po řeči amerického prezidenta Donalda Trumpa na nedávným hurikánem zpustošeném Portoriku, která byla mnohými kritiky označena za pohrdavou, oznámil Trump masivní nákup vojenské techniky. Neviditelné stíhačky F-35 mají být odměnou ozbrojeným složkám za pomoc při odklízení následků přírodní pohromy na ostrově. Hodnota zakázky se má pohybovat v řádech stovek milionů dolarů.

Trump podle mnohých kritiků svým vystoupením na Portoriku překonál sám sebe, ovšem v negativním slova smyslu. Tamní vedení znovu kritizoval, ošíval se, že obnova ostrova stojí moc peněz a že vlastně katastrofa s 16 oběťmi katastrofou ve skutečnosti nebyla. Pak neopomněl pochválit americkou armádu a pracovníky vyslané federální vládou.

„Úžasná práce. Tak úžasná, že objednáváme nová letadla za stovky milionů dolarů, konkrétně půjde o F-35. Máte rádi F-35? Nemůžete je vidět. Doslova, nejdou vidět. Je těžké bojovat s letadlem, které nejde vidět,“ uvedl prezident při projevu na ostrově, který administrativně patří pod Spojenýé státy.

Americký armádní rozpočet, jehož výše dosahuje 688 miliard dolarů, přitom s nákupem stíhaček nové generace už počítá. Konkrétně mají všechny ozbrojené složky obdržet 70 letounů vybavených technologií stealth. V různých verzích je bude využívat námořnictvo, námořní pěchota a letectvo. Cena jednoho letounu dosahuje podle konkrétního vybavení až 200 milionů dolarů.

Neviditelnost nejmodernějších stíhaček, které budou mít americké ozbrojené síly k dispozici, spočívá v obtížném zachycení stroje radarem. Protivník také na stíhačku F-35 jen velmi nepřesně zamíří řízenou střelu. Ovšem i sama „neviditelnost“ má svoje limity, jak upozorňují odborníci. Celý projekt navíc od počátku provází nemalé problémy a extrémní finanční náklady.

Téměř dva a půl tisíce stíhaček, které armádní složky hodlají pořídit, vyjdou veřejný rozpočet na 379 miliard dolarů. Po započítání provozních a servisních nákladů se konečný účet na 55 let provozu dopředu vyšplhá až na 1,5 bilionu dolarů.

SDÍLET