Italové žádají „klimatickou“ výjimku pro Ferrari. Kdo bude další?

Kdo čekal, že plán EU na postupné ukončení provozu všech aut se spalovacím motorem bude doprovázet lavina žádostí o výjimku, nezmýlil se. Italská vláda už oficiálně vyjednává s Evropskou komisí o tom, zda by z plánu přechodu na plnou elektromobilitu nemohly být vyňaty luxusní automobilové značky jako Ferrari, Lamborghini či Maserati. Podle italských politiků je vliv provozu těchto sportovních aut na klima marginální.

Jednání o výjimce potvrdil agentuře Bloomberg Roberto Cingolani, italský ministr pro ekologickou transformaci. I když podle něj italská vláda plně podporuje závazek EU snižovat emise postupným vyřazováním nejvíce znečišťujících druhů spalovacích motorů, zároveň jedná s Evropskou komisí o možné výjimce pro Ferrari a další italské „superznačky“.

„Tato auta potřebují velmi speciální technologii a ta zase potřebuje speciální baterie,“ uvedl Cingolani. Proto by podle něj měla dostat auta jako Ferrari více času na přechod k elektrickému pohonu. Jedním z důležitých kroků v této snaze je příprava na autonomní výrobu vysoce výkonných baterií, na kterou se údajně Itálie intenzivně připravuje.

Zatím je ale problém právě v tom, že „supersportovní“ auta mají silné motory s nadprůměrně vysokou produkcí emisí. A logicky by tedy v rámci klimatického plánu EU měla být vyřazena z provozu jako první. Jenže to se Italům, hrdým na své značky, nelíbí. A mají pro to svůj argument. Tvrdí, že Ferrari či Lamborghini sice opravdu více znečišťují ovzduší než běžná auta, vzhledem k tomu, kolik jich ale po silnicích jezdí, nemají na klima prakticky žádný vliv.

Cingolani, který dříve pracoval jako jeden z manažerů automobilky Ferrari, tvrdí, že počet vozidel, na která by se vztahovala výjimka ze zákazu spalovacích motorů, by představoval pouhý zlomek automobilového trhu. Zatímco „běžných osobních aut“ se prodávají miliony, Ferrari prodalo loni zhruba 9100 vozidel, Lamborghini ještě méně (7400).

„Výjimka je proto něco, o čem diskutujeme s dalšími partnery v Evropě. Jsem přesvědčen, že problém nebude,“ řekl italský ministr. Na jeho stranu se postavil i předseda Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) Oliver Zipse. Podle něj jsou výrobci „supersportovních“ aut ve zvláštní situaci. „Pro velmi malé výrobce, kteří v kontextu celkových emisí nehrají téměř žádnou roli, existují dobré argumenty pro zvážení těchto výjimek,“ prohlásil Zipse na autosalonu IAA v Mnichově.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • V čem jsou výjimky pro luxusní auta problematické?
  • Kdo další by chtěl zpomalit přechod na elektromobilitu?
  • A před čím varují odborníci?
sinfin.digital