Audit volebních programů: Chybí tah na branku a často i ponětí, kde branka je

Roman Chlupatý

1. DÍL SÉRIE CO (NE)SLIBUJÍ NEJVĚTŠÍ STRANY. Volební programy nejvýznamějších politických hráčů nabízejí solidně zvládnuté PR, o moc dále ale nejdou. Strany zvládají pojmenovat chronické potíže Česka i trendy, které jím budou napříště hýbat, o tom co s tím a jak to zaplatit ale převážně mlčí. Zvláštní kapitolou je pak absence osobností a prostředků, které by dokázali zrealizovat případné dobré nápady. I to vyplynulo z diskuze hlavního ekonoma ČSOB Martina Kupky a hlavního ekonoma Citibank v ČR Jaromíra Šindela. Níže vám nabízíme jejich hlavní teze doplňované o expertní ohlasy.

V programech stran chybí “detaily.” Například z čeho plánované kroky zaplatí

V případě některých stran jsou programy delší, než v minulosti. Některé jsou velice dlouhé, například program Zelených má přes sto stránek; jiné jsou naopak heslovité. Obecně, strany hodně mluví o tom, co by chtěly dokázat, ale chybí detail. Čtení to tak není nezáživné, člověk si z něj ale neudělá obrázek o tom, co a jak vlastně chtějí dosáhnout. I tak se dá říci, že nenabízejí vzdušné zámky, jejich cíle jsou splnitelné. Bohužel, v tomto kontextu podstatná věc – kolik plány stran budou stát – často v programech chybí. Jen Piráti zohledňují dopady legalizace marihuany na rozpočet a ODS nabízí hrubý odhad výpadku daňové reformy a to, čím by ho chtěla pokrýt. Vyargumentování je ale chabé a v hlubší diskuzi by neobstálo [říká Šindel]. To pak platí i v obecnější rovině: Když člověk čte programy největších stran, vidí, že reflektují mnohá klíčová témata a trendy. To je bezesporu plus, zároveň je ale třeba brát v potaz PR stránku věci, tedy nesporný záměr ukázat, že strana ví, co se děje. Největší vystřízlivění pak v tomto smyslu přinášejí předvolební debaty. Ty (opakovaně) ukazují hrozbu, že strany sice umějí stávající příležitosti a výzvy pojmenovat, nemají ale osobnosti a prostředky umožňující to, co je – a vypadá dobře – na papíře zrealizovat.

Komentář Filipa Přibáně, AKCENTA CZ

Nabízet vize je snazší než nabízet řešení. V ekonomice i politice platí, že prakticky každé rozhodnutí s sebou nese výhody i nevýhody. Kdyby ale politik přiznal, že cesta k jeho vizi – ačkoli je správná – má i svá negativa (ať už finanční nebo jakákoli jiná), byl by snadným terčem pro své konkurenty. To je problém, neboť čeští voliči jsou často velmi nároční a ztratit jejich podporu kvůli potřebným, ale nepopulárním krokům je velmi snadné. Setkáváme se tak například s paradoxem, že ačkoli nám vadí Evropská unie a její vliv na fungování naší země, ve vlastní vlády máme nedůvěru také. Vzhledem k naší kritičnosti vůči téměř jakékoli politické autoritě si tak politické strany jen těžko mohou dovolit pouštět se do odvážnějších rozhodnutí, která by ke splnění slibovaných výsledků vedla. Stručně, pokud si neuvědomíme, že i správné kroky mají většinou své nevýhody, budou nás politické strany zásobovat i nadále sliby a vizemi, ke konkrétnímu řešení se ale nedostanou.
sinfin.digital