Budoucnost kouření je v nikotinových sáčcích, věří tabáková firma. V Česku vidí „masivní potenciál“ | info.cz

Články odjinud

Budoucnost kouření je v nikotinových sáčcích, věří tabáková firma. V Česku vidí „masivní potenciál“

Budoucnost kouření je v nikotinových sáčcích, věří tabáková firma. V Česku vidí „masivní potenciál“
 

Počet kuřáků na západních trzích vytrvale klesá a velké tabákové firmy tak musí neustále přicházet s novými nápady a výrobky, které by tento trend obrátily. Nedávno na český trh vstoupily s přístroji na zahřívání tabáku, jako je IQOS či glo, nyní zkoušejí další cestu. Přichází s vylepšeným žvýkacím tabákem, který namísto samotného tabáku obsahuje eukalyptus, celulózová vlákna z borovice, aromatické látky a nikotin. Podle šéfa společnosti British American Tobacco (BAT) pro střední a východní Evropu a Skandinávii Sachy Ruffiera mají nikotinové sáčky „masivní potenciál“. I proto BAT na začátku léta na český trh vstoupil s výrobkem nazvaným LYFT. „Po prvních dvou měsících jsme zatím velmi spokojeni s tím, jaký je o LYFT mezi českými konzumenty zájem,“ říká firma, pro kterou jsou nové produkty cestou k vlastní udržitelnosti.

Sáčky s ochucenou nikotinovou náplní, která ve výsledku nahradí tradiční cigaretu. Jenom bez mnoha nežádoucích efektů, které jsou s kouřením spojené: Bez karcionogeních látek, zežloutlých zubů, zápachu či obtěžování okolí. Taková může být podle velkých tabákových výrobců budoucnost užívání tabáku.

Firmy jako British American Tobacco (BAT) či Philip Morris International (PMI) na západních trzích čelí stále výraznějšímu odlivu zákazníků od klasických cigaret k alternativním výrobkům a právě nikotinové sáčky jsou jednou z velkých sázek tabákových hegemonů na budoucí růst. Ostatně, jen evropský trh snusu, tedy žvýkacího tabáku, mezi který se tyto nikotinové sáčky řadí, by měl expandovat asi sedmiprocentním tempem a během tří let dosáhnout šesti set milionů dolarů. 

Jeden ze členů „velké tabákové čtyřky“ British American Tobacco před dvěma měsíci s nikotinovými sáčky, které prodává pod brandem LYFT, přišel i do České republiky. Oficiální představení přijde až během podzimu, firma zatím testuje terén. „S prodeji Lyftu v Česku jsme však nadmíru spokojení. Jsem přesvědčený, že se nám zde podaří dosáhnout silného podílu na trhu,“ říká v rozhovoru pro INFO.CZ Ruffier. Podle manažera je poptávka po tomto způsobu užívání nikotinu – jak zní nový newspeak tabákových firem pro kouření – v celé Evropě a Spojených státech. „Je to i otázka tradice. V zemích, kde existoval vztah ke snusu – žvýkacímu tabáku, tedy typicky ve Skandinávii, se tomuto produktu daří více,“ vysvětluje manažer.

Ruffier na začátku týdne společně s maďarským ministrem zahraničí a obchodu Péterem Szijjártem slavnostně otevřel novou továrnu v maďarské Pécsi, která bude nikotinové kapsle LYFT vyrábět i pro český trh. Prozatím jede produkce na jedné výrobní lince, během několika měsíců by jich mělo být zprovozněných dalších pět. British American Tobacco plánuje z produkce v jihomaďarském městě udělat největší světovou výrobnu nikotinových sáčků, další továrny by pak měly přibývat po celé Evropě, říká Ruffier. Ve kterých zemích by měly další provozy stát, zatím spekulovat nechce. „Nyní o tom vedeme interní debatu, je to naše mentální cvičení v tom, jak logisticky zajistit co nejméně problémovou distribuci z továrny k zákazníkovi,“ vysvětluje manažer.

„Pokaždé, když vytváříme nový provoz na novém trhu, musí nám to dávat logiku jak z pohledu kvality zaměstnanců, tak i pochopitelně z ekonomického hlediska,“ dodal Ruffier. „Nemůžeme ale zároveň být krátkozrací a snažit se stavět podle toho, kde je nejnižší cena práce, potřebujete také najít kvalitní lidi, je třeba se ujistit, že kvalita jejich práce a výrobků je skvělá a že můžeme investovat do nových technologií, třeba takových, které stály za vývojem LYFTu,“ dodává.

Podle studie společnosti Fact.MR by měl globální trh se snusem růst tempem o 7,5 procenta ročně a v roce 2022 dosáhnout 1,4 miliard dolarů. Lídrem bude právě Evropa s asi 600milionovým trhem, nejvíce se produktu podle studie bude dařit v „domovském“ Švédsku, Dánsku a v Německu. Ruffier však věří – a první prodejní čísla to podle něj potvrzují – že výrobku se bude dařit i v Česku či v Rusku.

Přestože Ruffier i jeho mateřská BAT unisono tvrdí, že výrobky bezdýmého tabáku jsou méně rizikové než tradiční cigarety, zcela bez rizik nejsou. „I když v LYFTu jde jen o nikotin, který sám o sobě není karcinogenní (způsobuje ovšem závislost, pozn. red.), stále platí, že pokud jej budete užívat ve větším množství, tak je špatný pro vaše tělo. Nejedná se tedy o zcela bezpečné produkty. Pokud se je rozhodnete začít užívat, jsou méně rizikové než cigarety, ale zcela bez rizika nejsou,“ uzavírá pro INFO.CZ manažer.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud